ラジオ生活:クラシックの庭 ペルト「鏡の中の鏡」cello+piano
聞き逃しサービス 2024/04/09 放送
クラシックの庭
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「鏡の中の鏡」
( Spiegel im Spiegel )
作曲: ペルト ( Arvo Pärt )
ディートマール・シュヴァルク(チェロ)
アレクサンダー・モルター(ピアノ)
(9分12秒)
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開始より1時間38分41秒頃 (終了より11分19秒前頃)
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配信終了 2024/04/16 15:50
(すでに配信終了してます)
番組情報
Google検索 URL>
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鏡の中の鏡_(ペルト)
Spiegel_im_Spiegel
Wikipedia EN(英語版) URL> https://en.wikipedia.org/wiki/Spiegel_im_Spiegel
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Spiegel im Spiegel (lit.Tooltip literal translation 'mirror(s) in the mirror') is a composition by Arvo Pärt written in 1978, just before his departure from Estonia. The piece is in the tintinnabular style, wherein a melodic voice, operating over diatonic scales, and tintinnabular voice, operating within a triad on the tonic, accompany each other. It is about ten minutes long.
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【Description】
The piece was originally written for a single piano and violin – though the violin has often been replaced with either a cello or a viola. Versions also exist for saxophone, double bass, clarinet, horn, flugelhorn, flute, oboe, bassoon, trombone, and percussion. The piece is an example of minimal music.
The piece is in F major in 6/4 time, with the piano playing rising crotchet triads and the second instrument playing slow F major scales, alternately rising and falling, of increasing length, which all end on the note A (the mediant of F). The piano's left hand also plays notes, synchronised with the violin (or other instrument).
"Spiegel im Spiegel" in German can literally mean both "mirror in the mirror" and "mirrors in the mirror", referring to an infinity mirror, which produces an infinity of images reflected by parallel plane mirrors: the tonic triads are endlessly repeated with small variations as if reflected back and forth. The structure of the melody is made by a pair of phrases characterized by the alternation between ascending and descending movement with the fulcrum on the note A. This alternation, along with the overturning of the final intervals between adjacent phrases (for example, ascending sixth in the question – descending sixth in the answer), contributes to give the impression of a figure reflecting on a mirror and walking back and toward it.
In 2011, the piece was the focus of a half-hour BBC Radio 4 programme, Soul Music, which examined pieces of music "with a powerful emotional impact". Violinist Tasmin Little discussed her relationship to the piece.
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〜[ Excerpted from above Wikipedia ]
〜[上記の日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]
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Spiegel im Spiegel(ツールチップ直訳「鏡の中の鏡」)は、アルヴォ・ペルトがエストニアを離れる直前の1978年に作曲した作品。 この曲はティンティナブラ・スタイルで、ダイアトニック・スケール上で動作する旋律的声部と、トニック上のトライアド内で動作するティンティナブラ声部が互いに伴奏する。 約10分の長さ。
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【解説】
当初はピアノとヴァイオリンのために書かれたが、ヴァイオリンはしばしばチェロやヴィオラに置き換えられている。 サクソフォン、コントラバス、クラリネット、ホルン、フリューゲルホルン、フルート、オーボエ、ファゴット、トロンボーン、打楽器のためのバージョンも存在する。 ミニマル・ミュージックの一例。
曲はヘ長調の6/4拍子で、ピアノは上昇するクロシェット・トライアドを演奏し、第2楽器はゆっくりとしたヘ長調の音階を演奏する。 ピアノの左手もヴァイオリン(または他の楽器)と同期して音を奏でる。
ドイツ語で "Spiegel im Spiegel "は、文字通り「鏡の中の鏡」「鏡の中の鏡」を意味し、平行平面鏡によって映し出される無限のイメージを生み出す無限鏡を指している。 メロディーの構造は、A音を支点とした上昇と下降の交替を特徴とする2つのフレーズで構成されている。この交替は、隣接するフレーズ間の終止音程の転回(例えば、質問では上昇6度、答えでは下降6度)とともに、鏡に映った人物が鏡に向かって戻っていくような印象を与えるのに寄与している。
2011年、この曲はBBCラジオ4の30分番組『ソウル・ミュージック』で取り上げられた。 ヴァイオリニストのタスミン・リトルがこの曲との関係について語った。
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Arvo Pärt
Wikipedia EN(英語版) URL> https://en.wikipedia.org/wiki/Arvo_Pärt
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Arvo Pärt (Estonian pronunciation: [ˈɑrʋo ˈpært]; born 11 September 1935) is an Estonian composer of contemporary classical music. Since the late 1970s, Pärt has worked in a minimalist style that employs tintinnabuli, a compositional technique he invented. Pärt's music is in part inspired by Gregorian chant. His most performed works include Fratres (1977), Spiegel im Spiegel (1978), and Für Alina (1976). From 2011 to 2018, and again in 2022, Pärt was the most performed living composer in the world, and the second most performed in 2019, after John Williams. The Arvo Pärt Centre, in Laulasmaa, was opened to the public in 2018.
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〜[ Excerpted from above Wikipedia ]
〜[上記の日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]
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アルヴォ・ペルト(エストニア語発音:[ˈɑˈ]、1935年9月11日生まれ)は、エストニアの現代クラシック音楽の作曲家。 1970年代後半から、自身が考案した作曲技法であるティンティナブリを用いたミニマルな作風で作品を発表している。 ペルトの音楽はグレゴリオ聖歌にインスパイアされている。 主な演奏作品に『フラトレス』(1977)、『シュピーゲル・イム・シュピーゲル』(1978)、『アリーナのために』(1976)などがある。 2011年から2018年まで、そして2022年にも、ペルトは世界で最も演奏された存命中の作曲家であり、2019年にはジョン・ウィリアムズに次いで2番目に演奏された。 ラウラズマにあるアルヴォ・ペルト・センターは2018年に一般公開された。
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