見出し画像

ラジオ生活:ベストオブクラシック ドボルザーク「チェロ協奏曲 ロ短調 作品104」

聞き逃しサービス 2024/11/27 放送
ベストオブクラシック
齋藤秀雄 没後50年メモリアル・コンサート


「チェロ協奏曲 ロ短調 作品104」
( Cello Concerto in B minor, Op. 104 )
[ Violoncellový koncert h moll, Op. 104 ]
作曲: ドボルザーク ( Antonín Dvořák )
堤剛(独奏チェロ)
齋藤秀雄先生没後50年特別編成メモリアルオーケストラ(管弦楽)
沼尻竜典(指揮)
[  2024/09/18 サントリーホール ]
(41分58秒)

開始より56分54秒頃 (終了より53分06秒前頃)


配信終了 2024/12/04 21:10
 
 (すでに配信終了してます)
 
 
番組情報



Google検索 URL>
https://www.google.co.jp/search?tbm=vid&hl=ja&source=hp&biw=&bih=&q=Dvořák+Cello_Concerto_Op_104



Bing検索 URL> https://www.bing.com/videos/search?q=Antonín_Dvořák+Violoncellový_koncert_Op_104










〜〜
〜〜〜
☆★☆ ドボルザーク「チェロ協奏曲 ロ短調 作品104」について【目次】☆★☆
〜〜〜
〜〜
1. ドボルザーク「チェロ協奏曲 ロ短調 作品104」について
 1.1 Wikipedia JA(日本版)の抜粋
 1.2 Wikipedia EN(英語版)の抜粋、および、その日本語翻訳
 1.3 Wikipedia CS(チェコ版)の抜粋、および、その日本語翻訳
〜〜

〜〜
2. 作曲者:ドボルザークについて
 2.1 Wikipedia CS(チェコ版)の抜粋、および、その日本語翻訳
 2.2 vドボルザークの作品一覧へのリンク・Wikipedia EN(英語版)
〜〜

〜〜
3. 齋藤秀雄先生について
 3.1 Wikipedia JA(日本版)の抜粋
〜〜

〜〜
〜〜〜
<<< 以下、参照しているWikipediaなどへのリンクはそれぞれの先頭あたりで紹介してます。>>>
〜〜〜
〜〜







〜〜
1. ドボルザーク「チェロ協奏曲 ロ短調 作品104」について
 1.1 Wikipedia JA(日本版)の抜粋
〜〜

チェロ協奏曲 (ドヴォルザーク)
Wikipedia JA(日本版) URL> https://ja.wikipedia.org/wiki/チェロ協奏曲_(ドヴォルザーク)


 チェロ協奏曲 ロ短調 作品104 (B.191) は、チェコの作曲家アントニン・ドヴォルザークが作曲したチェロ協奏曲である。 
…  
【概要】
 交響曲第9番「新世界より」や弦楽四重奏曲第12番「アメリカ」と並ぶドヴォルザークの代表作の一つであり、一部の音楽愛好家には「ドヴォルザークのコンチェルト(協奏曲)」を短縮した「ドヴォコン」の愛称で親しまれている。ドヴォルザークが書いた協奏曲には、この作品の他にピアノ協奏曲とヴァイオリン協奏曲が存在するが、その認知度には大きな差があるため、「ドボコン」の愛称は一義にこの作品を指す。

 チェロ協奏曲のみならず、協奏曲というジャンルにおける最高傑作の一つであり、チェロ奏者にとって最も重要なレパートリーである。

 なお、ドヴォルザークにはこの曲の他にもう一曲、習作時代(1865年)のチェロ協奏曲(イ長調、B.10)があるが、こちらはオーケストレーションも完成していない未完成作品で、演奏される機会はほとんどない。

〜[上記wikipediaより抜粋]



〜〜
1. ドボルザーク「チェロ協奏曲 ロ短調 作品104」について
 1.2 Wikipedia EN(英語版)の抜粋、および、その日本語翻訳
〜〜

Cello Concerto (Dvořák)
Wikipedia EN(英語版) URL> https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cello_Concerto_(Dvořák)


 The Cello Concerto in B minor, Op. 104, B. 191, is the last solo concerto by Antonín Dvořák. It was written in 1894 for his friend, the cellist Hanuš Wihan, but was premiered in London on March 19, 1896, by the English cellist Leo Stern.
…  
【Structure】 
 The piece is scored for a full romantic orchestra (with the exception of a 4th horn), containing two flutes (second doubling piccolo), two oboes, two clarinets, two bassoons, three horns, two trumpets, three trombones, tuba, timpani, triangle (last movement only), and strings, and is in the standard three-movement concerto format:
 I. Allegro (B minor then B major; about 15 minutes)
 II. Adagio, ma non troppo (G major; about 12 minutes)
 III. Finale: Allegro moderato — Andante — Allegro vivo (B minor then B major; about 13 minutes)

 Total duration: approximately 40 minutes.
…  
【History】
 In 1865, early in his career, Dvořák started a Cello Concerto in A major (B. 10). The piece was written for Ludevít Peer, whom he knew well from the Provisional Theatre Orchestra in which they both played. He handed the cello score (with piano accompaniment) over to Peer for review but neither bothered to finish the piece. It was recovered from his estate in 1925.

 Hanuš Wihan, among others, had asked for a cello concerto for quite some time, but Dvořák always refused, stating that the cello was a fine orchestral instrument but totally insufficient for a solo concerto. According to Josef Michl, Dvořák was fond of the middle register, but complained about the nasal high register and the mumbling bass. In a letter to a friend, Dvořák wrote that he himself was probably most surprised by his decision to write a cello concerto despite these long-held reservations.

 Dvořák wrote the concerto while in New York City for his third term as the Director of the National Conservatory. In 1894 one of the teachers at the Conservatory, Victor Herbert, also a composer, finished his Cello Concerto No. 2 in E minor, Op. 30, and premiered it in a series of concerts, commencing on March 9. Dvořák heard at least two performances of the piece and was inspired to fulfill Wihan's request in composing a cello concerto of his own. Herbert had been principal cellist in the orchestra that premiered Dvořák's "New World" Symphony on 16 December 1893. Herbert's middle movement was in B minor, which may have inspired Dvořák to write his concerto in the same key. It was started on November 8, 1894, and completed on February 9, 1895.

 After seeing the score, Hanuš Wihan made various suggestions for improvement, including two cadenzas, one at the end of the third movement. But Dvořák accepted only a few minor changes and neither of the cadenzas. The third movement was a tribute to his sister-in-law, Josefina Kaunitzova, née Čermakova, who had written him a letter in November 1894 saying she was seriously ill. Specifically, the slow, wistful section, before the triumphant ending, quotes his song "Leave Me Alone (Kéž duch můj sám)", Op. 82, B.157, No. 1, a favorite of hers. She died in May 1895, after which the concerto was further revised.

 Dvořák wrote to his publishers:
〜…〜
 I give you my work only if you will promise me that no one – not even my friend Wihan – shall make any alteration in it without my knowledge and permission, also that there be no cadenza such as Wihan has made in the last movement; and that its form shall be as I have felt it and thought it out.
〜…〜

 The finale, he wrote, should close gradually with a diminuendo "like a breath ... then there is a crescendo, and the last measures are taken up by the orchestra, ending stormily. That was my idea, and from it I cannot recede".

 Hanuš Wihan first privately performed the concerto with the composer in Lužany in September 1895. Although he had rejected most of Wihan's suggested changes, Dvořák still very much wanted Wihan to premiere the work publicly and had promised him that role. An account of the sequence of events whereby it did not happen is given by Clapham. Francesco Berger, Secretary of the London Philharmonic Society, wrote to Dvořák in November 1895 to invite him to conduct a concert of some of his works in London. Dvořák agreed and proposed to conduct the premiere of his Cello Concerto with Wihan as soloist. Berger proposed the date 19 March 1896, but that date was not convenient for Wihan (it may have clashed with concert dates for the Bohemian Quartet, to which Wihan was already contracted). The Philharmonic Society insisted on the date and hired the English cellist Leo Stern without consulting Dvořák. The composer then at first refused to come for the concert. "Berger was horrified and greatly embarrassed," as the concert had already been advertised. Clapham conjectures that Wihan released Dvořák from his promise. Stern traveled to Prague to prepare his performance under Dvořák's supervision. By early March, all was agreed, and the premiere took place on 19 March in Queen's Hall, London, with Dvořák conducting. The cello played by Stern was the 1684 "General Kyd", one of only about 60 cellos made by Stradivarius.

 After the London performance, Stern again played the solo part in what may have been the second public performance, in Prague on 11 April 1896, and later again in London. In December 1896 and during 1897–1898 the concerto was performed by a few cellists and conductors in England and the United States, including Stern in Chicago in January 1897. Wihan went on to perform the concerto with great success, first in January 1899 at The Hague, and later for the first time under Dvořák's baton in Budapest on 20 December 1899. Despite there having been so many public performances before Wihan's first, he and Dvořák remained firm friends.

 The concerto was published in 1896 by N. Simrock, Berlin.
…  
【The work】
 The first movement starts softly, with the clarinets introducing the theme. The full orchestra later plays the theme in a grandioso manner, leading to a horn solo which introduces the secondary, lyrical theme. The first theme is played throughout the movement and during the last part of the third movement, giving the concerto a cyclic structure. The solo cello begins with a quasi improvisando section stating the theme in B major followed by triple-stopped chords. The cello then plays the theme again in E major. This concerto requires a lot of technical ability, especially in the coda, where the cello plays octaves and many double stops. After the resolution by the solo cello, there is a modulation in which the winds play an E-flat minor chord, changing the key. The solo cello ends with trills on a high B. The movement ends tutti with the restatement of the first theme marked grandioso and fortissimo.

 Following this opening essay is the lengthy Adagio, a lyrical movement which features a cadenza-like section which is accompanied mainly by flutes. The cello plays double stops accompanied by left-hand pizzicato on open strings. The movement ends with the cello playing harmonics very quietly.

 The final movement is formally a rondo. It opens with the horn playing the main theme quietly. A gradual crescendo leads into a dramatic woodwinds and strings section. The solo cello enters by playing the modified main theme loudly which is marked risoluto. The orchestra plays the new modified theme again. Then the cello enters with a melody played on the A string played with thirty-second notes on the D string. This fast section leads into a section marked poco meno mosso, dolce, and piano. A crescendo and accelerando leads into a fast arpeggio played in sixteenth-note triplets. A fast scale leads into a loud tutti section presenting new material. The cello enters and a gradual decrescendo to another restatement of the theme marked piano. This is followed by a contrasting, loud restatement of the theme played by woodwinds accompanied by strings and brass. This is followed by a moderato section in C major and eventually meno mosso which slowly modulates from A major to C♯ major to B♭ major and finally goes to the original tempo in B major. This is followed by another quiet and slow section which uses material from the first movement and second movement. The concerto ends allegro vivo presented by full orchestra.

 Dvořák's friend and mentor Johannes Brahms had written a double concerto for violin and cello in 1887, eight years before Dvořák's cello concerto. He corrected the proofs of Dvořák's concerto for the composer and hence he knew the work intimately from the score. In 1896, Robert Hausmann had played it at his home with Brahms' piano accompaniment, and Brahms is reported as saying: "If I had known that it was possible to compose such a concerto for the cello, I would have tried it myself!" On 7 March 1897, Brahms heard Hugo Becker's performance of the piece in a concert of the Vienna Philharmonic, and he said to his friend Gänsbacher before the concert: "Today you will hear a real piece, a male piece!"

 Dvořák's original score, before he accepted a few of the numerous changes suggested by Hanuš Wihan, has been described as "much more musical", and this version has been performed from time to time. Some of Dvořák's music written in America, such as the American String Quartet, written in Spillville, Iowa, and the New World Symphony, was notably influenced by the American environment, specifically pentatonic scales used in African-American and Native American music. For the Cello Concerto such influence is less clear. One author suggests that there was little American influence on the concerto. Another author tells a story that one day when Dvořák was in New York but not at the Conservatory, said to be ill, a visitor to his home found him there composing. "His only illness was a fever of composition ... The remains of many past meals were strewn around the room, where he had been barricaded, probably for several days." Although the time is not specified, it might be understandable that in the later part of his sojourn at the Conservatory, when his salary had been cut and still not paid regularly, Dvořák could have felt less obligation to his duties.

〜[ Excerpt from above Wikipedia. ]
〜[ 上記Wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。 ]

 チェロ協奏曲ロ短調作品104、B.191は、アントニン・ドヴォルザークの最後のソロ協奏曲である。 1894年に友人のチェリスト、ハヌシュ・ヴィハンのために書かれたが、1896年3月19日、イギリスのチェリスト、レオ・スターンによってロンドンで初演された。
…  
【構成】
 フルート2本(2番はピッコロを兼ねる)、オーボエ2本、クラリネット2本、ファゴット2本、ホルン3本、トランペット2本、トロンボーン3本、テューバ、ティンパニ、トライアングル(終楽章のみ)、弦楽器からなるロマン派フルオーケストラ(第4ホルンを除く)のための楽譜で、標準的な3楽章の協奏曲形式となっている:
 I. アレグロ(ロ短調、ロ長調、約15分)
 II. アダージョ、マ・ノン・トロッポ(ト長調、約12分)
 III. フィナーレ アレグロ・モデラート~アンダンテ~アレグロ・ヴィーヴォ(ロ短調→ロ長調、約13分)

 合計演奏時間:約40分
…  
【歴史】
 キャリア初期の1865年、ドヴォルザークはチェロ協奏曲イ長調(B.10)に着手する。 この曲は、彼が共に演奏していた臨時劇場管弦楽団で親交のあったルードヴィート・ペーアのために書かれた。 彼はピアにチェロの楽譜(ピアノ伴奏付き)を渡して検討させたが、どちらも曲を完成させようとはしなかった。 1925年に彼の遺品から回収された。

 ハヌシュ・ヴィハンらは、長い間チェロ協奏曲の作曲を要望していたが、ドヴォルザークは、チェロはオーケストラの楽器としては優れているが、ソロ協奏曲としては全く不十分であるとして、常に拒否していた。 ヨゼフ・ミヒェルによれば、ドヴォルザークは中音域は好きだったが、鼻にかかった高音域と低音のつぶやきに不満を持っていた。 ドヴォルザークは友人に宛てた手紙の中で、このような長年の懸案にもかかわらずチェロ協奏曲を書くと決めたことに、おそらく彼自身が一番驚いただろうと書いている。

 ドヴォルザークがこの協奏曲を書いたのは、国立音楽院の院長として3期目の任期でニューヨークに滞在していたときだった。 1894年、音楽院の教師の一人で、作曲家でもあるヴィクター・ハーバートは、チェロ協奏曲第2番ホ短調作品30を完成させ、3月9日から始まる一連のコンサートで初演した。 ドヴォルザークはこの曲の少なくとも2回の演奏を聴き、ヴィハンの要望に応えて自分のチェロ協奏曲を作曲する気になった。 ハーバートは、1893年12月16日にドヴォルザークの「新世界」交響曲を初演したオーケストラの首席チェロ奏者を務めていた。 ハーバートの中間楽章はロ短調で、ドヴォルザークが同じ調で協奏曲を書くきっかけになったと思われる。 1894年11月8日に着手され、1895年2月9日に完成した。

 楽譜を見たハヌシュ・ヴィハンは、2つのカデンツァ(1つは第3楽章の終わり)を含む様々な改善案を出した。 しかし、ドヴォルザークはわずかな変更を受け入れただけで、どちらのカデンツァも受け入れなかった。 第3楽章は、1894年11月にドヴォルザークに手紙を書いた義理の妹、ヨゼフィーナ・カウニツォーヴァ(旧姓チェルマコヴァ)へのオマージュである。 具体的には、勝利のエンディングに入る前の緩やかで切ない部分では、彼女のお気に入りだった彼の歌曲「私を一人にして(Kéž duch můj sám)」作品82、B.157、第1番が引用されている。 彼女は1895年5月に亡くなり、その後、協奏曲はさらに改訂された。

 ドヴォルザークは出版社にこう書き送っている:
〜...〜
 私の作品をあなたに差し上げるのは、私の友人であるヴィハンでさえも、私の知らないところで、私の許可なく、この曲に手を加えないこと、また、ヴィハンが終楽章で作ったようなカデンツァを作らないこと、そして、この曲の形式は、私が感じ、考えたとおりにすることを約束してくださる場合に限ります。
〜...〜

 フィナーレは、「呼吸のような......そしてクレッシェンドがあり、最後の小節はオーケストラによって取り上げられ、嵐のように終わる。 それが私のアイデアであり、そこから退くことはできない」。

 ハヌシュ・ヴィハンは1895年9月、ルジャニーで作曲家と初めて個人的に協奏曲を演奏した。 ドヴォルザークは、ヴィハンが提案したほとんどの変更を拒否したものの、ヴィハンにこの作品を初演してもらいたいと強く望み、その役割を約束していた。 この初演が実現しなかった一連の経緯については、クラパムが語っている。 ロンドン・フィルハーモニー協会の事務局長フランチェスコ・ベルガーは、1895年11月にドヴォルザークに手紙を書き、ロンドンで彼の作品のコンサートを指揮しないかと誘った。 ドヴォルザークはこれに同意し、ヴィハンをソリストに迎えてチェロ協奏曲の初演を行うことを提案した。 ベルガーは1896年3月19日を提案したが、その日はウィハンにとって都合が悪かった(ウィハンがすでに契約していたボヘミアン・カルテットのコンサート日程と重なった可能性がある)。 フィルハーモニー協会はこの日にこだわり、ドヴォルザークに相談することなくイギリス人チェリストのレオ・スターンを雇った。 作曲家は最初、コンサートに来ることを拒否した。 「ベルガーは愕然とし、大恥をかいた」。 クラパムは、ヴィハンがドヴォルザークの約束を解除したのだと推測している。 スターンはプラハに行き、ドヴォルザークの監督の下で演奏の準備をした。 3月初旬にはすべての合意が得られ、初演は3月19日、ドヴォルザークの指揮でロンドンのクイーンズ・ホールで行われた。 スターンが演奏したチェロは、ストラディヴァリウスが60本ほどしか製作しなかったうちの1本、1684年製の「カイド将軍」だった。

 ロンドン公演の後、スターンは1896年4月11日にプラハで行われた2度目の公開演奏と思われる公演で再びソロ・パートを演奏し、その後再びロンドンで演奏した。 1896年12月と1897年から1898年にかけて、この協奏曲はイギリスとアメリカで数人のチェリストと指揮者によって演奏された。 ヴィハンは、1899年1月にハーグで、その後1899年12月20日にブダペストでドヴォルザークの指揮で初めて演奏し、大成功を収めた。 ヴィハンの初演までに多くの公開演奏があったにもかかわらず、彼とドヴォルザークは固い友情で結ばれていた。

 この協奏曲は1896年にベルリンのN.シムロック社から出版された。
…  
【作品】
 第1楽章は、クラリネットが主題を導入して静かに始まる。 その後、フルオーケストラが壮大に主題を演奏し、ホルンのソロが叙情的な副次主題を導入する。 第1主題は楽章全体と第3楽章の終盤で演奏され、協奏曲に循環的な構造を与えている。 独奏チェロは、ロ長調の主題を述べる準即興的な部分から始まり、3度止めの和音が続く。 その後、チェロはホ長調で再び主題を演奏する。 この協奏曲は、特にコーダでチェロがオクターヴと多くのダブル・ストップを奏するなど、多くの技術的能力を必要とする。 独奏チェロが解決した後、管楽器が変ホ短調の和音を奏する転調があって、調が変わる。 この楽章は、グランディオーソとフォルティッシモで記された第1主題の再表現でトゥッティに終わる。

 この冒頭のエッセイに続くのは長大なアダージョで、主にフルートの伴奏によるカデンツァのような部分を特徴とする叙情的な楽章である。 チェロは、左手の開放弦のピチカートを伴ってダブル・ストップを奏でる。 この楽章は、チェロが非常に静かにハーモニクスを奏でて終わる。

 最終楽章は形式的にはロンドである。 ホルンが静かに主テーマを吹いて始まる。 緩やかなクレッシェンドがドラマチックな木管楽器と弦楽器のセクションへと導く。 独奏チェロが、リゾルートと記された変更された主テーマを大音量で演奏して入る。 オーケストラは再び新しい主題を演奏する。 続いてチェロがA弦の旋律をD弦の30分音符で弾きながら登場する。 この速いセクションは、poco meno mosso、dolce、pianoと記されたセクションへと続く。 クレッシェンドとアッチェレランドは、16分音符の3連符で奏される速いアルペジオへと続く。 速いスケールは、新しい素材を提示する大きなトゥッティのセクションへとつながる。 チェロが入り、緩やかなデクレッシェンドで、ピアノで記された主題の再提示に至る。 続いて、弦楽器と金管楽器を伴った木管楽器による対照的で派手な主題の再現が続く。 この後、ハ長調のモデラート・セクションが続き、やがてイ長調からハ♯長調、変ロ長調へとゆっくりと転調し、最後はロ長調の元のテンポに戻る。 続いて、第1楽章と第2楽章の素材を使った静かでゆったりとした部分が続く。 協奏曲はフルオーケストラによるアレグロ・ヴィーヴォで終わる。

 ドヴォルザークの友人であり師でもあったヨハネス・ブラームスは、ドヴォルザークのチェロ協奏曲より8年前の1887年にヴァイオリンとチェロのための二重協奏曲を書いている。 彼は作曲家のためにドヴォルザークの協奏曲の校正をしたため、作品を楽譜から熟知していた。 1896年には、ロベルト・ハウスマンが自宅でブラームスのピアノ伴奏で演奏したことがあり、ブラームスはこう言ったと伝えられている: 「このようなチェロのための協奏曲を作曲することが可能だと知っていたら、自分でやってみたのに!」。 1897年3月7日、ブラームスはウィーン・フィルハーモニー管弦楽団の演奏会でフーゴー・ベッカーの演奏を聴き、演奏会の前に友人のゲンスバッハーに言った: "今日は本物の作品、男の作品を聴いてもらおう!"

 ドヴォルザークの原典譜は、ハヌシュ・ヴィハンが提案した数多くの変更を受け入れる前のもので、「より音楽的」と評され、この版が時折演奏されている。 アイオワ州スピルヴィルで書かれたアメリカ弦楽四重奏曲や新世界交響曲など、アメリカで書かれたドヴォルザークの音楽の中には、アメリカの環境、特にアフリカ系アメリカ人やネイティブ・アメリカンの音楽に使われるペンタトニック音階の影響を顕著に受けているものがある。 チェロ協奏曲については、そのような影響はあまり明確ではない。 ある著者は、この協奏曲にはアメリカからの影響はほとんどなかったと指摘している。 別の著者は、ある日ドヴォルザークがニューヨークにいて音楽院にはおらず、病気だと言われていたとき、自宅を訪れた訪問者が彼がそこで作曲しているのを発見したというエピソードを語っている。 「彼の病気は作曲熱だけだった。 おそらく数日間、バリケードで囲まれていた部屋には、過去の食事の残骸が散乱していた"。 時期は特定されていないが、音楽院での生活の後半、給料が減らされ、まだ定期的に支払われていなかった頃、ドヴォルザークが職務に対する義務をあまり感じていなかったことは理解できるかもしれない。




〜〜
1. ドボルザーク「チェロ協奏曲 ロ短調 作品104」について
 1.3 Wikipedia CS(チェコ版)の抜粋、および、その日本語翻訳
〜〜

Violoncellový koncert (Dvořák)
Wikipedia CS(チェコ版) URL> https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Violoncellový_koncert_(Dvořák)


 Violoncellový koncert h moll, Op. 104 českého hudebního skladatele Antonína Dvořáka je jedním z nejvýznamnějších koncertů pro tento nástroj a patří mezi Dvořákovy nejslavnější skladby.

 Autor ho zkomponoval v letech 1894-1895 pro svého přítele violoncellistu Hanuše Wihana.
…  
【Historie】
 Dílo je druhým skladatelovým pokusem o violoncellový koncert. První sahá ještě do začátků Dvořákovy kariéry, do roku 1865. Tehdy složil violoncellový koncert v tónině A dur, s dílem však nebyl spokojen. Měl hotový jen klavírní doprovod a do orchestrace se již nepustil. Z tohoto důvodu je toto dílo neživotné.

 Dvořák v průběhu dalších let vícekrát dostal požadavek na složení violoncellového koncertu. Vždy ji však zamítl, protože nepovažoval violoncello za hudební nástroj vhodný pro sólové uplatnění. Vadily mu hlavně jeho nejvyšší a nejhlubší polohy - jak jednou prohlásil, violoncello "nahoře huhňá a dole brumlá". Umělecké cesty jsou však nevyzpytatelné, a tak si nakonec vybral právě violoncello pro vyjádření své nostalgické nálady při odjezdu z Ameriky a na druhé straně velké radosti z návratu do vlasti. Sám se vyjádřil v tom smyslu, že z rozhodnutí napsat violoncellový koncert byl patrně překvapen ponejvíce on sám.

 Koncert složil v závěru svého působení na konzervatoři v New Yorku. Dílu dal však dnešní podobu až po návratu do Čech, kde výrazně rozšířil závěr a více tematicky provázal všechny tři věty. Dílo složil pro violoncellistu Hanuše Wihana, avšak kvůli neshodám, které způsobily Wihanovy návrhy na revizi koncertu, dílo neuvedl do života. Koncert nakonec na londýnské premiéře v roce 1896 zahrál Leo Stern, s orchestrem pod Dvořákovým vedením. Dílo mělo velký úspěch. Johannes Brahms, který partituru viděl ještě před premiérou, se vzrušeně vyjádřil: "Proč jsem jen, do čerta, nevěděl, že je možné napsat violoncellový koncert, jako je tento? Kdybych to uměl, už dávno bych nějaký napsal."

〜[ Excerpt from above Wikipedia. ]
〜[ 上記Wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。 ]

 チェコの作曲家アントニン・ドヴォルザークのチェロ協奏曲ロ短調作品104は、この楽器のための最も重要な協奏曲のひとつであり、ドヴォルザークの最も有名な作品のひとつである。

 作曲者は1894年から1895年にかけて、友人のチェリスト、ハヌス・ヴィハンのために作曲した。
...  
【歴史】
 この作品は、作曲家にとって2度目のチェロ協奏曲への挑戦である。 最初の挑戦は、ドヴォルザークのキャリアが始まった1865年にさかのぼる。 当時、彼はイ長調のチェロ協奏曲を作曲したが、作品に満足していなかった。 彼はピアノ伴奏だけを完成させ、管弦楽化には進まなかった。 そのため、この作品は現存していない。

 ドヴォルザークはその後も何度かチェロ協奏曲の作曲を依頼された。 しかし、彼はチェロを独奏に適した楽器とは考えていなかったため、いつも断っていた。 彼は特に、チェロの最も高い位置と最も深い位置に悩まされていた。かつて彼が言ったように、チェロは「上では鼻歌を歌い、下では不平を言う」のだ。 しかし、芸術の道は予測不可能なもので、結局彼は、アメリカを離れるときのノスタルジックな気分と、一方で祖国に戻ったときの大きな喜びを表現するためにチェロを選んだ。 チェロ協奏曲を書くという決断は、おそらく彼にとってほとんど驚きだったのだろうという意味で、彼は自分自身を表現している。

 この協奏曲を作曲したのは、ニューヨーク音楽院時代の終わりである。 しかし、現在の形になったのはボヘミアに戻った後のことで、エンディングを大幅に拡大し、3つの楽章をよりテーマ的に結びつけた。 チェリストのハヌス・ヴィハンのために作曲したが、ヴィハンが協奏曲の改訂を提案したために意見が対立し、作品は実現しなかった。 結局、協奏曲は1896年のロンドン初演でレオ・スターンによってドヴォルザーク指揮のオーケストラで演奏された。 作品は大成功を収めた。 初演前に楽譜を見たヨハネス・ブラームスは、「どうしてこんなチェロ協奏曲が書けるなんて知らなかったんだろう。 できることなら、とっくに書いていただろう"。




〜 
〜〜
2. 作曲者:ドボルザークについて
 2.1 Wikipedia CS(チェコ版)の抜粋、および、その日本語翻訳
〜〜

アントニン・ドヴォルザーク (Antonín Leopold Dvořák)
Wikipedia EN(英語版) URL> https://en.m.wikipedia.org/wiki/Antonín_Dvořák
Wikipedia CS(チェコ版) URL> https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Antonín_Dvořák


 Antonín Leopold Dvořák (8. září 1841 Nelahozeves – 1. května 1904 Praha) byl český hudební skladatel, který je označován za jednoho z nejvýznamnějších českých skladatelů a světově nejhranějšího českého skladatele vůbec.

〜[ Excerpt from above Wikipedia. ]
〜[ 上記Wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。 ]

 アントニン・レオポルド・ドヴォルザーク(1841年9月8日、ネラホゼヴェス - 1904年5月1日、プラハ)はチェコの作曲家で、チェコで最も重要な作曲家の一人とされ、世界で最も演奏されたチェコの作曲家である。

〜[上記wikipediaの翻訳より抜粋]




〜〜
2. 作曲者:ドボルザークについて
 2.2 ドボルザークの作品一覧へのリンク・Wikipedia EN(英語版)
〜〜

List of compositions by Antonín Dvořák
Wikipedia CS(チェコ版) URL> https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Seznam_děl_Antonína_Dvořáka
Wikipedia EN(英語版) URL> https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_compositions_by_Antonín_Dvořák




〜〜
3. 齋藤秀雄先生について
 3.1 Wikipedia JA(日本版)の抜粋
〜〜

Wikipedia JA(日本版) URL> https://ja.m.wikipedia.org/wiki/齋藤秀雄


 齋藤 秀雄(さいとう ひでお、1902年5月23日 - 1974年9月18日)は、日本のチェロ奏者、指揮者、音楽教育者として活動した音楽家。東京都出身。

〜[上記wikipediaより抜粋]




〜〜
〜〜〜
〜〜〜
〜〜

いいなと思ったら応援しよう!