ラジオ生活:名曲スケッチ リスト「鐘 ラ・カンパネラ」
【再配信は終了しました】再配信終了 2024/10/21 13:45
聞き逃しサービス 2023/11/02放送
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「ラ・カンパネラ」
[ La Campanella ]
作曲:リスト ( Liszt Ferenc )
三舩優子(ピアノ)
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開始より00分頃
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配信終了 2023/11/09 01:00
再配信終了 2024/10/21 13:45
(すでに配信終了してます)
番組情報
Google検索 URL>
https://www.google.co.jp/search?tbm=vid&hl=ja&source=hp&biw=&bih=&q=Liszt_Ferenc+La_Campanella
Bing検索 URL> https://www.bing.com/videos/search?q=Liszt_Ferenc+La_Campanella
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☆★☆ リスト「ラ・カンパネラ」について【目次】☆★☆
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1. リスト「ラ・カンパネラ」について
1.1 Wikipedia JA(日本版)の抜粋
1.2 Wikipedia EN(英語版)の抜粋、および、その日本語翻訳
1.3 Wikipedia HU(ハンガリー版)の抜粋、および、その日本語翻訳
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2. 作曲者:リスト について
2.1 Wikipedia HU(ハンガリー版)の抜粋、および、その日本語翻訳
2.2 リストの作品一覧へのリンク・Wikipedia EN(英語版)
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1. リスト「ラ・カンパネラ」について
1.1 Wikipedia JA(日本版)の抜粋
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〜…〜 [ Wikipedia・JA(日本版)について ] - Start-
「ラ・カンパネラ」とは『「パガニーニによる大練習曲」第3番 嬰ト短調』
の事とWikipedia上にも記載されている。どちらもWikipediaが存在するが、
ここでは、『「パガニーニによる大練習曲」第3番 嬰ト短調』の記載を参照する。
〜…〜 [ Wikipedia・JA(日本版)について ] - End -
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Wikipedia JA(日本版) URL> https://ja.wikipedia.org/wiki/パガニーニによる大練習曲
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『パガニーニによる大練習曲』は、ニコロ・パガニーニの『24の奇想曲』と『ヴァイオリン協奏曲第2番』に基づいてフランツ・リストが作曲(編曲)した作品である。作曲1838年、改訂1851年。サール番号 初版S.140 改訂版S.141。献呈クララ・ヴィーク嬢。
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【概要】
パガニーニの『24の奇想曲』やヴァイオリン協奏曲の中から6曲を抜粋し、ピアノに編曲したものである。初版は非常に演奏困難な技術を多く要求される事で知られ、13度の和音や、非常に早いパッセージで連続する10度の和音等、手の大きさそのものを要求する部分も多いが、改訂版ではそれらの大部分は削除された。一般に演奏されるのは改訂版であり、初版を『パガニーニによる超絶技巧練習曲』、改訂版を『パガニーニによる大練習曲』(単に『パガニーニ練習曲』ということもある)と呼んで区別される。『ラ・カンパネッラ』は特に抜粋されて演奏されることが多く、リストの曲の中でもっとも有名な作品の一つである。
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【楽曲】
《》S.140 パガニーニによる超絶技巧練習曲 (1838年版)
・S.140/1 第1番 ト短調 Andante - Non troppo Lento 原曲:第5・6番
・S.140/1a (S.140/1の別稿(ossia)。ロベルト・シューマンの『パガニーニのカプリスによる練習曲』Op.10 第2曲の再編曲)
・S.140/2 第2番 変ホ長調 Andante - Andantino, capricciosamente 原曲:第17番
・S.140/3 第3番 変イ短調 Allegro moderato - Tempo giusto 原曲:『ヴァイオリン協奏曲第2番』第3楽章、『ヴァイオリン協奏曲第1番』第3楽章
・S.140/4a 第4番 ホ長調 Andante quasi Allegretto 原曲:第1番
・S.140/4b 第4番 同上(S.140/4aの第2稿)
・S.140/5 第5番 ホ長調 Allegretto 原曲:第9番
・S.140/5a (S.140/5の別稿(ossia))
・S.140/6 第6番 イ短調 Quasi Presto (a Capriccio) 原曲:第24番
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《》S.141 パガニーニによる大練習曲 (1851年版) 原曲は『ラ・カンパネッラ』以外は初版と共通。
・S.141/1 第1番 ト短調 Andante - Non troppo Lento(トレモロ)
・S.141/2 第2番 変ホ長調 Andante - Andante capriccioso(オクターブ)
・S.141/3 第3番 嬰ト短調 Allegretto 「ラ・カンパネッラ」 ※初版ではヴァイオリン協奏曲から2曲を基にしていたがこちらは第2番のみに基づく。
・S.141/4 第4番 ホ長調 Vivo (アルペジオ)
・S.141/5 第5番 ホ長調 Allegretto 「狩り」
・S.141/6 第6番 イ短調 Quasi Presto 「主題と変奏」
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〜[上記wikipediaより抜粋]
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1. リスト「ラ・カンパネラ」について
1.2 Wikipedia EN(英語版)の抜粋、および、その日本語翻訳
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La campanella
Wikipedia EN(英語版) URL> https://en.wikipedia.org/wiki/La_campanella
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"La campanella" (Italian for "The little bell") is the subtitle given to the third of Franz Liszt's six Grandes études de Paganini, S. 141 (1851). It is in the key of G-sharp minor.
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【Background】
"La campanella" is a revision of an earlier version from 1838, the Études d'exécution transcendente d'après Paganini, S. 140, and is widely considered one of the most technically challenging piano pieces ever written. Its melody comes from the final movement of Niccolò Paganini's Violin Concerto No. 2 in B minor, where the tune was reinforced by a "little handbell." This is illustrated by the large intervals of sixteenth notes in the right hand.
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【Music】
<<< Music Score omit. Refer Wikipedia. >>>
The étude is played at a gentle, brisk allegretto tempo and features constant octave hand jumps between intervals larger than one octave, sometimes even stretching for two whole octaves within the time of a sixteenth note. As a whole, the étude can be practiced to increase dexterity and accuracy at large jumps on the piano, along with agility of the weaker fingers of the hand and muscles within the forearm and wrist. The largest intervals reached by the right hand are fifteenths (two octaves) and sixteenths (two octaves and a second). Sixteenth notes are played between the two notes, and the same note is played two octaves or two octaves and a second higher with little (depending on the arrangement) no rest. Little time is provided for the pianist to move the hand, thus forcing the pianist to avoid tension within the muscles. Fifteenth intervals are quite common in the beginning of the étude, while the sixteenth intervals appear twice, at the first thirtieth and thirty-second measures.
<<< Music Score omit. Refer Wikipedia. >>>
However, the left hand studies about four extremely large intervals, larger than those in the right hand. For example, in bar 101, the left hand makes a sixteenth-note jump of just a half-step below three octaves. The étude also involves other technical difficulties, e.g. trills with the fourth and fifth fingers starting on measure 80 and lasting for 4 bars, and fast chromatic scales starting on measure 73.
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〜[Excerpt from above wikipedia]
〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]
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「ラ・カンパネラ」(イタリア語で「小さな鐘」の意)は、フランツ・リストが作曲した6つのパガニーニ大練習曲の第3番、S.141(1851年)に付けられた副題である。 嬰ト短調である。
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【背景】
ラ・カンパネラ」は、1838年に作曲された「パガニーニに倣って書かれた超絶技巧の練習曲」S.140を改訂したもので、技術的に最も難しいピアノ曲のひとつとされている。 この曲の旋律は、ニコロ・パガニーニのヴァイオリン協奏曲第2番ロ短調の終楽章に由来する。 このことは、右手の16分音符の大きな音程が物語っている。
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【音楽】
<<< 楽譜省略。 ウィキペディア参照。 >>>
このエチュードは、穏やかで爽やかなアレグレットのテンポで演奏され、1オクターブより大きな音程の間を常にオクターブ手でジャンプするのが特徴で、時には16分音符の時間内に2オクターブも伸びることもある。 全体として、このエチュードは、手の弱い指や前腕と手首の筋肉の敏捷性とともに、ピアノの大きなジャンプの器用さと正確さを高めるために練習することができる。 右手が到達する最大の音程は、15分音符(2オクターブ)と16分音符(2オクターブと1秒)である。 16分音符は2つの音符の間に演奏され、同じ音は2オクターブまたは2オクターブと1秒高く演奏される。 ピアニストが手を動かす時間はほとんどないので、ピアニストは筋肉の緊張を避けなければならない。 15分音符はエチュードの冒頭でよく使われ、16分音符は最初の30小節目と30小節目の2回登場する。
<<< 楽譜省略。 ウィキペディア参照。 >>>
しかし、左手は、右手のそれよりも大きな、極めて大きな音程を4つほど研究している。 例えば101小節目では、左手は3オクターブ下のわずか半音下の16分音符の跳躍をしている。 このエチュードには他にも、80小節目から4小節にわたって続く第4指と第5指によるトリルや、73小節目から始まる速い半音階など、技術的な難しさがある。
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1. リスト「ラ・カンパネラ」について
1.3 Wikipedia HU(ハンガリー版)の抜粋、および、その日本語翻訳
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〜…〜 [ Wikipedia・HU(ハンガリー版)について ] - Start-
Wikipedia・HU(ハンガリー版)では、「La Campanella (ラ・カンパネラ)」の単独記事は、現時点、見当たらないので、ここでは、「Paganini-etűdök (パガニーニによる練習曲)」の記載を参照する。
〜…〜 [ Wikipedia・HU(ハンガリー版)について ] - End -
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Paganini-etűdök (パガニーニによる練習曲)
Wikipedia HU(ハンガリー版) URL> https://hu.wikipedia.org/wiki/Paganini-et%C5%B1d%C3%B6k
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A Paganini-etűdök (francia címe: Grandes études de Paganini) Liszt Ferenc hat darabból álló zongoraciklusa, amely Niccolò Paganini által ihletve, az ő caprice-ainak feldolgozásaként születtek. Liszt 1838-ban és 1851-ben foglalkozott a művekkel, kottája 1851-ben jelent meg nyomtatásban. Műjegyzékszáma: S.141.
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【A mű születése】
A fiatal, húszéves Liszt 1831. március 31-én hallotta először játszani Párizsban az akkor már Európa-szerte híres Niccolò Paganinit, „az ördög hegedűsét”, és azonnal elbűvölte a káprázatos hangszertudás, az új effektusok, az újfajta hangszeres virtuozitás. Később ezt írta róla: „„Micsoda ember, micsoda hegedű, micsoda művész!” Elhatározta, hogy saját zongorajátékát is hasonló szintre fejleszti, addig nem látott-hallott módon kitágítja a zongora és a zongorázás lehetőségeit. Módszeres munkába, sanyargató gyakorlásba fogott, és már a következő évben megkomponálta a fantasztikus nehézségű, Paganini 2., h-moll hegedűversenyének rondó-finálé témájára Clochette- (Csengettyű-) fantáziáját, ami a La Campanella című híres darab elődjének számít. Ekkor indult Liszt szédületes zongoravirtuózi karrierje, amellyel egész Európa ünnepelt zongoristájává vált.
A hat darabból álló Paganini-etűdök első változatát (S.141) Liszt 1838-ban írta, amely Paganini szólóhegedűre írt caprice-ainak (24 Capricci per il violino solo, dedicati agli artisti) nyomán készült. A sorozat címe ekkor Transzcendens etűdök Paganini nyomán (Études d’exécution transcendante d’aprés Paganini) volt. A ciklus olyan nehéz volt, hogy magán Liszten kívül sokáig senki nem tudta eljátszani a darabokat. A művek ajánlása Clara Schumann-nak, Robert Schumann feleségének szólt. Schumann szintén nagyra értékelte Paganini tevékenységét, akinek hatására szintén zongoravirtuóz akart lenni, és ő is írt Paganini-átiratokat. Liszt a kotta első etűdjéhez odanyomtatta a Schumann-féle változatot is, amit Clara Schumann erősen sérelmezett, azt feltételezve, hogy ezzel Liszt a saját fölényét akarta megmutatni.
Liszt 1851-ben újra elővette és átdolgozta a sorozatot, ekkor született meg az a változat, amelyet ma is játszanak. A ciklus ekkor kapta a Paganini-etűdök (Grandes études de Paganini) címet. Nyomtatásban még ugyanebben az évben megjelent a lipcsei Breitkopf und Härtel kiadó gondozásában. Ezt a ciklust is Clara Schumann-nak ajánlotta, annak ellenére, hogy túl sok hálát nem tapasztalt a hölgy részéről (ebben a kottában már nem szerepeltette a Schumann-darabot).
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〜[Excerpt from above wikipedia]
〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]
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パガニーニ・エチュード(仏: Grandes études de Paganini)は、フランツ・リストがニコロ・パガニーニに触発され、彼のカプリースを編曲した6曲からなるピアノ曲集である。 リストは1838年と1851年にこの作品に取り組み、楽譜は1851年に出版された。 カタログNo.S.141。
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【作品の誕生】
1831年3月31日、20歳だったリストは、当時ヨーロッパ中で有名だったニコロ・パガニーニの「悪魔のヴァイオリニスト」演奏をパリで初めて聴き、その目もくらむような楽器の技巧、新しい効果、新種の楽器の妙技にたちまち魅了された。 彼は後にこう書いている。"なんという男、なんというヴァイオリン、なんという芸術家!" 彼は、自分自身のピアノ演奏を同じようなレベルにまで発展させ、ピアノとピアニズムの可能性をこれまでに見たことも聴いたこともないような方法で広げようと決意した。 そして翌年、パガニーニのヴァイオリン協奏曲第2番ロ短調のロンド・フィナーレを主題にした「クロシェット幻想曲」を作曲した。 これがリストのピアノの名手としてのめまぐるしいキャリアの始まりであり、彼はヨーロッパ中で名高いピアニストとなった。
リストは1838年、パガニーニの「無伴奏ヴァイオリンのためのカプリース」(24 Capricci per il violino solo, dedicati agli artisti)に基づき、6曲からなる「パガニーニ・エチュード」(S.141)の最初の版を作曲した。 このシリーズのタイトルは、「パガニーニ以後の超越的練習曲」(Études d'exécution transcendante d'aprés Paganini)となった。 この曲集は非常に難しく、リスト自身以外は長い間演奏することができなかった。 この作品は、ロベルト・シューマンの妻クララ・シューマンに献呈された。 シューマンは、ピアノのヴィルトゥオーゾとなったパガニーニの作品も高く評価しており、パガニーニの作品のトランスクリプションも書いている。 リストは、シューマン版を楽譜の最初のエチュードと一緒に印刷させたが、クララ・シューマンは、リストが自分の優位性を示そうとしているのではないかと強く反対した。
1851年、リストはこの組曲を再版・改訂し、現在も演奏されている版が誕生した。 その後、この曲集は「パガニーニ練習曲集」(Grandes études de Paganini)と呼ばれるようになった。 同年、ライプツィヒのブライトコプフ・ウント・ヘルテル社から出版された。 この曲集はクララ・シューマンにも献呈されたが、彼女からはあまり感謝されなかった(シューマンの曲はこの楽譜には含まれていない)。
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2. 作曲者:リスト について
2.1 Wikipedia HU(ハンガリー版)の抜粋、および、その日本語翻訳
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フランツ・リスト
Wikipedia JA(日本版) URL> https://ja.wikipedia.org/wiki/フランツ・リスト
Wikipedia EN(英語版) URL> https://en.wikipedia.org/wiki/Liszt_Ferenc
Wikipedia HU(ハンガリー版) URL> https://hu.wikipedia.org/wiki/Liszt_Ferenc
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Liszt Ferenc (világszerte használt német nevén Franz Liszt; Doborján, 1811. október 22. – Bayreuth, 1886. július 31.) magyar zeneszerző, zongoraművész, karmester és zenetanár, a 19. századi romantika egyik legjelentősebb zeneszerzője.
Apja, Liszt Ádám, Esterházy herceg hivatalnoka, korán felismerte fiának kivételes zenei tehetségét, és minden lehetőséget megragadott kibontakoztatására. Liszt kilencéves korában már nyilvánosság előtt zongorázott Sopronban és Pozsonyban, majd hamarosan műpártoló főurak támogatásával Bécsben folytathatta tanulmányait Czerny és Salieri tanítványaként. 1822. december 1-jén mutatkozott be Bécsben. A 11 éves Liszt első koncertje nagy feltűnést keltett. Itt találkozott Beethovennel, Czerny közvetítésével, aki korábban Beethoven tanítványa volt.[3] Itt is jelent meg nyomtatásban első műve, variációi ugyanarra a Diabelli-témára (keringőre), amelyekre Beethoven híres zongoraművét írta. Az ifjú Liszt bécsi szereplését követően négy nagy sikerű pesti, illetve budai koncertje után 1823 őszén apjával Franciaországba utazott, és az európai művészeti élet egyik központjába, Párizsba költözött.
Felvételét a párizsi Conservatoire-ba Cherubini, az intézmény vezetője gátolta meg, így visszatért Bécsbe, ahol magánúton zeneelméletet és ellenpontozást tanult, közben hangversenykörútra indult. Londoni bemutatkozását számos újabb meghívás követte Franciaországba, Svájcba, majd ismét Angliába. Műsorán többnyire a népszerű operákra írt ábrándok, parafrázisok szerepeltek. 1827-ben egy időre a francia fővárosban telepedett le, ahol tehetségének köszönhetően a társasági élet ünnepelt hőse lett. Itt ismerkedett meg Chopinnel, akitől eltanulta a zongorajáték árnyalatait, valamint Berliozzal, akitől a zenekari nyelvet és a programzene új vívmányait sajátította el. Az 1830-as évek végén újabb hangversenykörutakra indult, bejárta egész Európát, Portugáliától Oroszországig. 1835-ben a genfi konzervatórium tanára lett. Az 1838-as pesti árvízkatasztrófa károsultjait Bécsben rendezett hangversenyeinek jövedelmével támogatta. Ugyanilyen bőkezűen járult hozzá néhány évvel később a bonni Beethoven-emlékmű létrehozásához. Az oroszországi hangversenykörutak során megismerkedett az orosz komponisták művészetével és szerelmével, Carolyne zu Sayn-Wittgenstein hercegnővel, aki a későbbiekben közreműködött irodalmi munkásságában. A negyvenes évek elején Weimarban az udvari színház karmestere lett, itt népszerűsítette és vezényelte kortársai műveit, valamint tanította a kontinens minden sarkából érkező pályakezdő muzsikusokat és komponistákat. Liszt élete utolsó évtizedeit Weimar, Róma és Budapest között osztotta meg. A budapesti Zeneakadémia első éveiben készséggel segítette a magyar zenekultúra újonnan kialakuló központját, és vállalta, hogy az év néhány hónapjában itt tanítson.
Liszt rendkívül termékeny zeneszerző volt. Műveinek nagy részét zongorára komponálta, ezek zömének eljátszásához rendkívüli technikai tudás szükséges. Alkotásainak viszonylagos ismeretlensége azzal magyarázható, hogy rengeteg darabot komponált: mintegy 400 eredeti művének zöme virtuóz zongoramű, szimfónia, szimfonikus költemény, mise. Összesen kb. 1400 művet komponált (beleszámolva eredeti műveit, átiratait stb.), amivel minden idők egyik legtermékenyebb zeneszerzője. A programzene lelkes támogatója volt. Zenei átiratokkal is foglalkozott, és az olyan legbonyolultabb zenekari művekkel is megbirkózott, mint például Beethoven szimfóniái. Művei a világ minden részén elmaradhatatlan elemei a koncertprogramoknak. Zenei munkássága mellett rengeteg esszét írt különböző témákról: zeneszerzők társadalmi helyzete, műelemzések stb.
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〜[Excerpt from above wikipedia]
〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]
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フェレンツ・リスト(ドイツ語: Franz Liszt、1811年10月22日ドボルヤン - 1886年7月31日バイロイト)は、ハンガリーの作曲家、ピアニスト、指揮者、音楽教師であり、19世紀ロマン派を代表する作曲家の一人である。
エステルハージ公の事務官であった父アダム・リストは、早くから息子の類まれな音楽の才能に気づき、あらゆる機会をとらえてその才能を開花させた。 9歳の時、すでにショプロンとブラチスラヴァで人前でピアノを弾いていたリストは、やがて芸術諸侯の庇護を受け、ツェルニーとサリエリの弟子としてウィーンで研鑽を積む。 1822年12月1日にウィーンでデビュー。 リストが11歳の時に開いた最初の演奏会はセンセーションを巻き起こした。 ベートーヴェンの弟子であったツェルニーを通じ、ベートーヴェンと出会う。 ベートーヴェンの有名なピアノ曲と同じディアベリの主題による変奏曲である。 ウィーンとブダでの4回のコンサートが大成功を収めた後、1823年秋、若きリストは父とともにフランスに渡り、ヨーロッパの芸術生活の中心地のひとつであるパリに移り住んだ。
パリの音楽院への入学を音楽院長のケルビーニに阻止されたリストは、ウィーンに戻り、個人的に音楽理論と対位法を学びながら、演奏旅行へと出発した。 ロンドンでのデビューの後、フランス、スイス、そして再びイギリスへと招待が続いた。 彼の演奏曲目は、回想とポピュラー・オペラのパラフレーズが中心であった。 1827年、彼は一時フランスの首都に居を構え、その才能で社交界の名士となった。 そこでショパンに出会い、ピアノ演奏のニュアンスを学び、ベルリオーズからは管弦楽の言葉やプログラム音楽の新しい成果を学んだ。 1830年代後半には、ポルトガルからロシアまでヨーロッパ各地を演奏旅行した。 1835年にはジュネーヴ音楽院の教授に任命された。 1838年のペスト大洪水では、ウィーンでのコンサートの収益金で被災者を支援した。 数年後には、ボンのベートーヴェン記念碑の建設にも惜しみない貢献をした。 ロシアでの演奏旅行では、ロシア人作曲家の芸術と、後に彼の文学活動に貢献することになるカロリン・ズー・セイン=ヴィトゲンシュタイン王女との愛を知った。 1940年代初頭には、ワイマールの宮廷劇場の指揮者となり、同時代の音楽家たちの作品を普及・指揮し、大陸各地から集まった新進の音楽家や作曲家たちを指導した。 リストは晩年の数十年間をワイマール、ローマ、ブダペストで過ごした。 ブダペスト音楽アカデミーの設立初期には、ハンガリーの音楽文化の中心地となりつつあったこのアカデミーを快く援助し、1年のうち数ヶ月間、そこで教えることに同意した。
リストは非常に多作な作曲家であった。 彼はほとんどの作品をピアノのために作曲したが、そのほとんどは演奏に卓越した技術を必要とする。 400曲あまりのオリジナル作品のほとんどは、ヴィルトゥオーゾ・ピアノ作品、交響曲、交響詩、ミサ曲などである。 彼はプログラム音楽の熱心な支持者であった。 また、音楽のトランスクリプションにも取り組み、ベートーヴェンの交響曲のような最も複雑な管弦楽作品にも取り組んだ。 彼の作品は世界中のコンサート・プログラムに欠かせない。 音楽活動のほか、作曲家の社会的状況、作品の分析など、さまざまなテーマで多くのエッセイを書いている。
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2. 作曲者:リスト について
2.2 リストの作品一覧へのリンク・Wikipedia EN(英語版)
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List of compositions by Franz Liszt
Wikipedia EN(英語版) URL> https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_compositions_by_Franz_Liszt
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