ラジオ生活:ベストオブクラシック モーツァルト『交響曲第38番 ニ長調 K.504「プラハ」』
聞き逃しサービス 2024/04/24 放送
ベストオブクラシック
チェコのオーケストラ(3)プラハ・フィルハーモニア
〜
『交響曲第38番 ニ長調 K.504「プラハ」』
( 38. Sinfonie in D-Dur KV 504 〝Prager〟)
作曲: モーツァルト ( Wolfgang Amadeus Mozart )
プラハ・フィルハーモニア(管弦楽)
オクサーナ・リーニフ(指揮)
(28分37秒)
〜
開始より49分58秒頃 (終了より50分02秒前頃)
〜
〜
配信終了2024/05/01 21:10
(すでに配信終了してます)
番組情報
Google検索 URL>
https://www.google.co.jp/search?tbm=vid&hl=ja&source=hp&biw=&bih=&q=Mozart+Prague_Symphony
Bing検索 URL> https://www.bing.com/videos/search?q=Wolfgang_Amadeus_Mozart+38_Sinfonie+KV_504
〜
〜〜
〜〜〜
☆★☆ モーツァルト「交響曲第38番 ニ長調 K. 504, “プラハ”」について【目次】☆★☆
〜〜〜
〜〜
1. モーツァルト「交響曲第38番 ニ長調 K. 504, “プラハ”」について
1.1 Wikipedia JA(日本版)の抜粋
1.2 Wikipedia EN(英語版)の抜粋、および、その日本語翻訳
1.3 Wikipedia DE(ドイツ版)の抜粋、および、その日本語翻訳
〜〜
〜
〜〜
2. 作曲者:モーツァルト について
2.1 Wikipedia DE(ドイツ版)の抜粋、および、その日本語翻訳
2.2 モーツァルトの作品リストへのリンク・Wikipedia EN(英語版)
〜〜
〜
〜〜
〜〜〜
<<< 以下、参照しているWikipediaなどへのリンクはそれぞれの先頭あたりで紹介してます。>>>
〜〜〜
〜〜
〜
〜
〜〜
1. モーツァルト「交響曲第38番 ニ長調 K. 504, “プラハ”」について
1.1 Wikipedia JA(日本版)の抜粋
〜〜
〜交響曲交響曲第38番 ニ長調 K. 504, “プラハ” (モーツァルト)
Wikipedia JA(日本版) URL> https://ja.m.wikipedia.org/wiki/交響曲第38番_(モーツァルト)
〜
交響曲第38番 ニ長調 K. 504 は、ヴォルフガング・アマデウス・モーツァルトが作曲した交響曲。『プラハ』というニックネームを持つ。1787年1月19日にプラハにて初演された。
…
【作曲の経緯】
1786年12月、プラハでのオペラ『フィガロの結婚』(K. 492)の上演が大成功を収めたことにより、モーツァルトはプラハから招待を受けた。1787年1月22日、モーツァルトはプラハで自ら『フィガロの結婚』を指揮したが、この交響曲はそれに先立って初演されたものである。
モーツァルト自身の作品目録によれば、この交響曲の完成は1786年12月6日で、プラハ旅行の少し前である。このため、作曲の目的はプラハでの演奏ではなく、1786年から1787年の冬のウィーンでの演奏会のためではないかと見られている。ただし、ウィーンでの演奏の記録は残されていない。
…
〜[上記wikipediaより抜粋。]
〜
〜〜
1. モーツァルト「交響曲第38番 ニ長調 K. 504, “プラハ”」について
1.2 Wikipedia EN(英語版)の抜粋、および、その日本語翻訳
〜〜
〜
モーツァルト「交響曲“プラハ”」
Symphony No. 38 (Mozart)
Wikipedia EN(英語版) URL> https://en.m.wikipedia.org/wiki/Symphony_No._38_(Mozart)
〜
The Symphony No. 38 in D major, K. 504, was composed by Wolfgang Amadeus Mozart in late 1786. It premiered in Prague on January 19, 1787, during Mozart's first visit to the city. Because it was first performed in Prague, it is popularly known as the Prague Symphony. Mozart's autograph thematic catalogue records December 6, 1786, as the date of completion for this composition.
…
【Prague】
Although Mozart's popularity among the Viennese waxed and waned, he was consistently popular among the Bohemians and had a devoted following in Prague. In spite of the fact that the Symphony No. 38 was first performed in Prague, it is not certain that it was actually written for Prague.[3] Much of the confusion surrounds the chronology of its inception. It is clear that Mozart was invited to Prague on the strength of the reception of his opera Le nozze di Figaro during the 1786–87 winter season of the National Theatre (now called the Estates Theatre) in Prague. It is not known, however, when the run started, possibly in November 1786, possibly in December. No mention of the overwhelming success of Le nozze di Figaro is recorded in the Prague press until December 11, 1786, five days after the symphony was completed. It is certain that the opera's run began before that week, but there is no documentation to confirm when. It is known from a letter of Leopold Mozart written in January 1787 that Mozart was invited to Prague by a group of musicians and patrons. It is possible that this invitation came through long before Le nozze di Figaro was actually performed in Prague, perhaps during the time of rehearsals, when the brilliance of the music would have been recognized already by the musicians playing it. It is also possible that the Prague Symphony was intended to be performed for the Advent instrumental concerts given in Vienna in December 1786 along with the Piano Concerto No. 25, but all that can be established for certain is that it was not performed in Vienna before it was performed in Prague.
The lavish use of wind instruments might offer a clue that the Prague Symphony was fashioned specifically with the Prague public in mind. The wind players of Bohemia were famed throughout Europe, and the Prague press specifically attributed the great success of the operas Die Entführung aus dem Serail and Le nozze di Figaro partially to their skillful deployment of wind instruments. It is also possible that the extensive use of winds in the Prague Symphony was simply the result of experiments with orchestration that Mozart had been cultivating in the orchestral accompaniments for his piano concertos for the previous two years and the new experience he had of writing for winds would have shown up in his symphonies regardless. No matter, the use of wind instruments in the Prague Symphony represents a major advance in Mozart's symphonic technique that was imitated in his last symphonies, and also by Haydn, Beethoven, and Schubert. Indeed, it would be difficult to identify any earlier symphony by any composer not of a special type that contains so many passages in which no stringed instruments play at all, only various types of wind ensembles.
…
【Form】
The early classical symphonies of the eighteenth century were originally cast in three movements (fast–slow–fast) following their origins in Italian overtures. Then, starting in the 1750s, it was normal in Germany and Austria to include a minuet to create the format fast–slow–minuet–fast. The Prague Symphony has no minuet, however, something that would have been extraordinarily unusual for a symphony written in Vienna in the late 1780s. Mozart himself, who wrote many more symphonies in the old-fashioned fast–slow–fast format than Haydn did (because of his closer connections with Italy), never before wrote a three-movement symphony for Vienna, not even as a child in the 1760s, when three-movement symphonies were still common in many parts of Europe. Daniel E. Freeman has suggested that the three-movement format might have been chosen as a means to appeal to the musical public of Prague.[4] It so happens that the only symphonist from Prague that Mozart ever knew well was Josef Mysliveček, a close associate of the Mozart family between 1770 and 1778. As it happens, almost all of Mysliveček's symphonies are cast in the three-movement pattern favored in Italy, where he mainly worked throughout his adult life. Nonetheless, a definitive explanation for the three-movement format of the Prague Symphony is still lacking.
The Prague Symphony is scored for two flutes, two oboes, two bassoons, two horns, two trumpets, timpani and strings.
It has three movements, each in sonata form:
1. Adagio – Allegro, 4/4
2. Andante in G major, 6/8
3. Finale (Presto), 2/4
The first movement begins with a slow introduction (he does this in only two other symphonies, No. 36 ["Linz"] and No. 39). Daniel E. Freeman has noted that it is probably the longest and most sophisticated slow introduction written for any major symphony up to that time, perhaps to compensate for the length of the missing minuet in order to help bring the entire work into closer alignment with the customary length of a standard four-movement symphony. The introduction gives way to the main portion of the movement, in which six melodies are developed and recapitulated in a very contrapuntal example of sonata-allegro form. Certain phrases in the first movement bear a resemblance to the overture to Die Zauberflöte. The allegro proper opens in a complicated manner with the "first theme" traded off between the second violins (who start it) and the first violins (who finish it off).
The second movement's structure is typical of Mozart symphonies dating from this period, although the music shifts into the minor-key in a movement of contrasting moods.[citation needed] It is in the subdominant key of G major.
The third movement is a lively Presto in which the flute plays a prominent role, especially in counterpointing the main melody in the development section. This movement "shows Mozart in an unusual mood, nearer to Beethoven's boisterousness than his fastidious taste normally allowed him to go."
…
〜[Excerpt from above wikipedia]
〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]
〜
交響曲第38番ニ長調K.504は、ヴォルフガング・アマデウス・モーツァルトが1786年末に作曲した。モーツァルトが初めてプラハを訪れた1787年1月19日にプラハで初演された。プラハで初演されたことから、プラハ交響曲として親しまれている。モーツァルトの自筆主題目録には、この曲の完成日として1786年12月6日が記録されている。
…
【プラハ】
ウィーンの人々の間ではモーツァルトの人気は衰えたり衰えたりしていたが、ボヘミア人の間では常に人気があり、プラハでも熱狂的なファンがいた。交響曲第38番がプラハで初演されたという事実があるにもかかわらず、実際にプラハのために書かれたかどうかは定かではない。モーツァルトがプラハに招かれたのは、1786年から87年にかけてのプラハ国立劇場(現在のエステート劇場)の冬季公演で、オペラ『フィガロの結婚』が好評を博したからである。しかし、その上演がいつ始まったのかは定かではなく、1786年11月か、12月の可能性もある。プラハの新聞には、交響曲が完成した5日後の1786年12月11日まで、『フィガロの結婚』の圧倒的な成功についての記述はない。オペラの上演がその週より前に始まったことは確かだが、その時期を確認する資料はない。1787年1月に書かれたレオポルド・モーツァルトの手紙から、モーツァルトが音楽家やパトロンのグループからプラハに招待されたことがわかっている。この招待は、『フィガロの結婚』が実際にプラハで上演されるずっと前、おそらくリハーサルの時期に行われた可能性がある。プラハ交響曲は、1786年12月にウィーンで開かれたアドヴェント器楽演奏会で、ピアノ協奏曲第25番とともに演奏される予定だった可能性もあるが、プラハで演奏される前にウィーンで演奏されなかったことだけは確かである。
管楽器がふんだんに使われていることは、プラハ交響曲がプラハの大衆を特に意識して作られたことを示す手がかりになるかもしれない。ボヘミアの管楽器奏者はヨーロッパ全土で有名で、プラハの新聞は特に、オペラ『喜歌劇「春の祭典」』と『フィガロの結婚』の大成功の一因を、管楽器の巧みな配置に求めていた。プラハ交響曲で管楽器が多用されたのは、モーツァルトがそれまでの2年間、ピアノ協奏曲のオーケストラ伴奏で培ってきたオーケストレーションの実験の結果であり、管楽器のための作曲という新たな経験は、それとは無関係に交響曲にも現れたという可能性もある。それはともかく、プラハ交響曲における管楽器の使用は、モーツァルトの交響曲奏法における大きな進歩であり、それは彼の最後の交響曲、さらにはハイドン、ベートーヴェン、シューベルトにも模倣された。実際、弦楽器がまったく演奏されず、さまざまな種類の管楽器によるアンサンブルだけが演奏されるパッセージをこれほど多く含む交響曲は、特別なタイプの作曲家でない限り、それ以前の交響曲を特定するのは難しいだろう。
…
【形式】
18世紀初期の古典派交響曲は、イタリアの序曲を起源とする3楽章形式(fast-slow-fast)が主流だった。その後、1750年代からドイツやオーストリアではメヌエットを入れるのが普通となり、早-遅-メヌエット-早という形式が作られた。しかし、プラハ交響曲にはメヌエットがなく、1780年代後半のウィーンで書かれた交響曲としては異例中の異例である。モーツァルト自身は、(イタリアとのつながりが深かったため)ハイドンよりも昔ながらの早口-遅口-早口の形式で多くの交響曲を書いたが、3楽章の交響曲がまだヨーロッパの多くの地域で一般的だった1760年代には、子供の時でさえウィーンのために3楽章の交響曲を書いたことはなかった。ダニエル・E・フリーマンは、3楽章という形式は、プラハの音楽愛好家にアピールする手段として選ばれたのではないかと指摘している[4]。 偶然にも、モーツァルトがよく知るプラハ出身の唯一の交響曲者は、1770年から1778年にかけてモーツァルト家と親交のあったヨゼフ・マイスリヴェチェクだった。偶然にも、マイシュリヴェチェクの交響曲のほとんどすべてが、彼が成人期を通じて主に活動したイタリアで好まれた3楽章のパターンで作曲されている。それにもかかわらず、プラハ交響曲の3楽章形式についての決定的な説明はまだない。
プラハ交響曲は、2本のフルート、2本のオーボエ、2本のファゴット、2本のホルン、2本のトランペット、ティンパニ、弦楽器のためのスコアである。
つの楽章があり、それぞれがソナタ形式になっている:
1.アダージョ~アレグロ、4分の4拍子
2.アンダンテ ト長調 8分の6拍子
3.フィナーレ(プレスト), 2/4
第1楽章はゆっくりとした序奏で始まる(彼がこのような序奏を行うのは、交響曲では他に第36番[「リンツ」]と第39番の2曲のみ)。ダニエル・E・フリーマンは、この曲はおそらく、それまでの主要な交響曲の中で最も長く、最も洗練された緩徐序奏であり、おそらく、作品全体を標準的な4楽章からなる交響曲の長さに近づけるために、欠落したメヌエットの長さを補うために書かれたものであろうと指摘している。この楽章では、6つのメロディが展開され、ソナタ・アレグロ形式の非常にコントラプンタールな例で再現される。第1楽章のあるフレーズは『魔笛』序曲に似ている。アレグロは、「第1主題」が第2ヴァイオリンと第1ヴァイオリンの間で交換されるという複雑な形で始まる。
第2楽章の構成は、この時期のモーツァルトの交響曲の典型的なものだが、対照的な雰囲気の楽章で音楽は短調に移行する。
第3楽章は生き生きとしたプレストで、フルートが特に展開部での主旋律の対位法で重要な役割を果たす。この楽章は、"モーツァルトがいつもと違う気分で、彼の潔癖な趣味が通常許されるよりもベートーヴェンの騒々しさに近いことを示している"。
…
〜
〜
〜〜
1. モーツァルト「交響曲交響曲第38番 ニ長調 K. 504, “プラハ”」について
1.3 Wikipedia DE(ドイツ版)の抜粋、および、その日本語翻訳
〜〜
〜
38. Sinfonie (Mozart)
Wikipedia DE(ドイツ版) URL> https://de.m.wikipedia.org/wiki/38._Sinfonie_(Mozart)
〜
Die Sinfonie in D-Dur KV 504 komponierte Wolfgang Amadeus Mozart im Jahr 1786. Das Werk trägt den Beinamen Prager Sinfonie und führt nach der Alten Mozart-Ausgabe die Sinfonie-Nummer 38.
…
〜[Excerpt from above wikipedia]
〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]
〜
ヴォルフガング・アマデウス・モーツァルトが1786年に作曲した交響曲ニ長調K.504。 この作品はプラハ交響曲として知られ、旧モーツァルト版によれば交響曲第38番である。
…
〜
〜
〜〜
2. 作曲者:モーツァルト について
2.1 Wikipedia DE(ドイツ版)の抜粋、および、その日本語翻訳
〜〜
〜
Wolfgang Amadeus Mozart
Wikipedia EN(英語版) URL> https://en.m.wikipedia.org/wiki/Wolfgang_Amadeus_Mozart
Wikipedia DE(ドイツ版) URL> https://de.m.wikipedia.org/wiki/Wolfgang_Amadeus_Mozart
〜
Wolfgang Amadeus Mozart (* 27. Jänner 1756 in Salzburg, Erzstift Salzburg; † 5. Dezember 1791 in Wien, Österreich), der überwiegend mit Wolfgang Amadé Mozart unterschrieb, war ein Salzburger Musiker und Komponist der Wiener Klassik. Sein umfangreiches Werk genießt weltweite Popularität und gehört zum Bedeutendsten im Repertoire klassischer Musik.
…
〜[Excerpt from above wikipedia]
〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]
〜
ヴォルフガング・アマデウス・モーツァルト(* 1756年1月27日ザルツブルク大司教座、† 1791年12月5日ウィーン、オーストリア)は、ザルツブルクの音楽家であり、ウィーン古典派の作曲家である。ザルツブルクの音楽家であり、ウィーン古典派の作曲家でもある。
…
〜
〜
〜〜
2. 作曲者:モーツァルト について
2.2 モーツァルトの作品リストへのリンク・Wikipedia EN(英語版)
〜〜
〜
モーツァルトの作品リスト
Wikipedia EN(英語版) URL> https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_compositions_by_Wolfgang_Amadeus_Mozart
〜
〜〜
〜〜〜
〜〜〜
〜〜
〜