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ラジオ生活:クラシックカフェ ドボルザーク「ユモレスク 作品101」

聞き逃しサービス 2024/01/09 放送
クラシックカフェ


「ユモレスク 変ト長調 作品101」
作曲: Antonín Dvořák
編曲: Fritz Kreisler
アンネ・ゾフィー・ムター(バイオリン)
池場文美(ピアノ)
(3分12秒)

開始より1時間44分19秒頃 (終了より05分41秒前頃)


配信終了2024/01/16 15:50

(すでに配信終了してます)


番組情報


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ドボルザーク「ユモレスク 変ト長調」
wikipedia 日本版> https://ja.m.wikipedia.org/wiki/ユーモレスク_(ドヴォルザーク)


 『8つのユーモレスク』(フランス語: Humoresques, チェコ語: Humoresky)作品101(B. 187(オランダ語版))は、アントニン・ドヴォルザークが1894年の夏に作曲したユーモレスク集。中でも変ト長調の第7曲は、最も有名なピアノ曲の一つに数えられており、またクライスラーによるヴァイオリン用の編曲でも名高い。

【作曲の経緯】
 ニューヨークのナショナル音楽院(英語版)の院長として1892年から1895年まで院長職にあった米国時代のドヴォルザークは、数々の興味深い楽想をスケッチ帳の中に書き溜めていた。こうした楽想を主題にして、たとえば『交響曲第9番「新世界より」』や『弦楽四重奏曲第12番「アメリカ」』、『弦楽五重奏曲第3番 変ホ長調』、『ソナチネ ト長調』といった大作を書き上げていったのだが、いくつか使わずじまいのままで残されたものもあった。
 1894年、ドヴォルザークは家族とボヘミアのヴィソカー・ウ・プシーブラミで夏休みを過ごした。この休暇中に、蒐集した素材を用いてピアノのための小品集の作曲に着手し、7月19日にロ長調の小品をスケッチした。これは現在の第6曲のことである。だが間もなく、出版を目論んでこの曲集の完成に取り掛かり、1894年8月27日に譜面が出来上がった。草稿段階ではドヴォルザークはこの曲集を(1877年の『スコットランド舞曲』作品41に対して)『新スコットランド舞曲』と呼んでいた[2]。曲集が『ユーモレスク』と名付けられたのは、譜面がドイツの楽譜出版社、ジムロックに送付される寸前のことであった。楽譜は同年8月中に出版されている。


〜[上記wikipediaより抜粋]


ドボルザーク「ユモレスク 変ト長調」
Wikipedia CS(チェコ版)> https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Humoresky_(Antonín_Dvořák)


 Humoresky Op. 101 (B. 187) je cyklus klavírních skladeb Antonína Dvořáka, který napsal během léta 1894. Hudební kritik David Hurwitz označil sedmou Humoresku jako: „pravděpodobně nejznámější malou klavírní skladbu po Beethovenově Pro Elišku.“

【Příběh vzniku】
 Během Dvořákova pobytu v USA, kde byl Dvořák od roku 1892 do roku 1895 ředitelem newyorské konzervatoře, si skladatel zaznamenal do svých zápisníků mnoho hudebních témat. Některá z nich použil v dalších skladbách a dílech, především v Novosvětské symfonii, také v Americkém smyčcovém kvartetu, v Kvintetu Es dur, a také v Sonatině pro housle, ale jiná zůstala nepoužita. Několik témat Humoresek pochází z tohoto období, z let 1892–1893.
 V roce 1894 Dvořák trávil léto s rodinou ve Vysoké u Příbrami. Během tohoto pobytu Dvořák začal s nasbíranými materiály pracovat a tvořit cyklus krátkých klavírních skladeb. 19. července 1894 zapsal první Humoresku v B dur (dnes 6. v cyklu). Krátce po té už začal intenzivně komponovat s cílem cyklus dokončit a zveřejnit ho. Celý cyklus byl hotový 27. srpna 1894 a byl pojmenován Humoresky krátce předtím, než Dvořák odeslal noty svému německému vydavateli F. Simrockovi. Simrock dílo vydal na podzim roku 1894.

【Skladby】
Cyklus se skládá z osmi skladeb:
1. Vivace (es moll)
2. Poco andante (B dur)
3. Poco andante e molto cantabile (As dur)
4. Poco andante (F dur)
5. Vivace (a moll)
6. Poco allegretto (B dur)
7. Poco lento e grazioso (Ges dur)
8. Poco andante — Vivace – Meno mosso, quasi Tempo I (b moll)
 Hlavní téma první Humoresky bylo načrtnuto v New Yorku na Silvestra 1892 a nadepsáno Marche funèbre. Toto hudební téma v moll byl doplněno poznámkou: „lidé zpívající na ulici“. Téma k úvodu čtvrté Humoresky bylo také zapsáno v New Yorku spolu se zamýšlenou a nerealizovanou operou Hiawatha.



〜[Excerpted from above wikipedia]

〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]
 フモレスケ作品101(B. 187)は、アントニン・ドヴォルザークが1894年の夏に書いたピアノ小品集である。音楽評論家のデイヴィッド・フルヴィッツは、第7番のユーモレスキーを "ベートーヴェンの『エリスカのために』に次いで最もよく知られた小品であろう "と評している。
...
【その起源】
 ドヴォルザークは、1892年から1895年までニューヨーク音楽院の院長を務めていたアメリカに滞在中、多くの曲想をノートに記録した。ドヴォルザークはこれらの主題のいくつかを他の作曲や作品、特に新世界交響曲、アメリカ弦楽四重奏曲、五重奏曲変ホ長調、ヴァイオリン・ソナチネなどに用いたが、他の主題は未使用のままであった。ユーモレスクの主題のいくつかは、この時期、1892年から1893年にかけてのものである。
 1894年、ドヴォルザークは家族とプジーブラム近郊のヴィソカーで夏を過ごした。この滞在中、ドヴォルザークは集めた素材を使って、短いピアノ曲集を作り始めた。その後間もなく、彼はこの曲集を完成させ出版することを目標に、集中的に作曲を始めた。全曲は1894年8月27日に完成し、ドヴォルザークがドイツの出版社F.シムロックにノートを送る直前に「フモレスキー」と命名された。シムロックは1894年秋に作品を出版した。
...
【作曲】
 この曲集は8曲からなる:
1.ヴィヴァーチェ(変ホ短調)
2.ポコ・アンダンテ(変ロ長調)
3.ポコ・アンダンテ・エ・モルト・カンタービレ(変イ長調)
4.ポコ・アンダンテ(ヘ長調)
5.ヴィヴァーチェ(イ短調)
6.ポコ・アレグレット(変ロ長調)
7.ポコ・レント・エ・グラツィオーソ(変ト長調)
8.ポコ・アンダンテ~ヴィヴァーチェ~メノ・モッソ、準テンポⅠ(ロ短調)
 最初のユーモレスケの主要主題は、1892年の大晦日にニューヨークでスケッチされ、「楽しい行進曲(Marche funèbre)」と題された。このロ短調の音楽的主題にはメモが添えられていた:「路上で歌う人々」。第4作『ユーモレスケ』の冒頭のテーマも、意図され実現しなかったオペラ『ハイアワサ』とともにニューヨークで書かれた。








Antonín Dvořák
アントニン・ドヴォルザーク
český hudební skladatel (1841–1904)
チェコの作曲家(1841-1904)
Wikipedia DE(ドイツ版)> https://de.m.wikipedia.org/wiki/Antonín_Dvořák
Wikipedia CS(チェコ版)> https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Antonín_Dvořák


 Antonín Leopold Dvořák (8. září 1841 Nelahozeves května 1904 Praha) byl český hudební skladatel, který je označován za jednoho z nejvýznamnějších českých skladatelů a světově nejhranějšího českého skladatele vůbec.
 Dvořákova symfonická a koncertantní díla jsou tradiční součástí repertoáru významných orchestrů po celém světě.
 Proslavil se symfoniemi, nástrojovými koncerty a velkými vokálně-instrumentálními skladbami, neméně však i komorní hudbou a operami. Dvořák byl spolu s Bedřichem Smetanou průkopníkem novodobé české hudby v linii vrcholného romantismu.


〜[Excerpted from above wikipedia]

〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]
 アントニン・レオポルド・ドヴォルザーク(1841年9月8日ネラホゼヴェス、1904年5月プラハ)はチェコの作曲家で、チェコで最も重要な作曲家の一人とされ、世界で最も演奏されたチェコの作曲家である。
 ドヴォルザークの交響曲や協奏曲は、伝統的に世界中の主要オーケストラのレパートリーとなっている。
 交響曲、器楽協奏曲、声楽と器楽のための大作品で有名だが、室内楽やオペラも同様に有名である。ベドジフ・スメタナとともに、ドヴォルザークはハイ・ロマン派の流れを汲むチェコ近代音楽のパイオニアである。





フリッツ・クライスラー
Fritz Kreisler
Wikipedia EN(英語版)> https://en.m.wikipedia.org/wiki/Fritz_Kreisler


 Friedrich "Fritz" Kreisler (February 2, 1875 – January 29, 1962) was an Austrian-born American violinist and composer. One of the most noted violin masters of his day, and regarded as one of the greatest violinists of all time, he was known for his sweet tone and expressive phrasing. Like many great violinists of his generation, he produced a characteristic sound which was immediately recognizable as his own. Although it derived in many respects from the Franco-Belgian school, his style is nonetheless reminiscent of the gemütlich (cozy) lifestyle of pre-war Vienna.


〜[Excerpted from above wikipedia]

〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]
 フリードリヒ・"フリッツ"・クライスラー(1875年2月2日 - 1962年1月29日)は、オーストリア生まれのアメリカ人ヴァイオリニスト、作曲家。甘美な音色と表現力豊かなフレージングで知られる。同世代の偉大なヴァイオリニストの多くがそうであったように、彼は一目で彼自身のものとわかる特徴的な音色を奏でた。多くの点でベルギー・フランコ派に由来するが、それでも彼のスタイルは、戦前のウィーンのゲミュートリッヒ(居心地の良い)ライフスタイルを彷彿とさせる。








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