![見出し画像](https://assets.st-note.com/production/uploads/images/139995327/rectangle_large_type_2_c85f3d24579b4717bb89ca2321b1603b.png?width=1200)
ラジオ生活:名曲スケッチ「雨だれ」
聞き逃しサービス 2024/05/08 放送
名曲スケッチ
〜
〜
「雨だれ」
( 24 Préludes, Op. 28-15 )
作曲: ショパン ( Frédéric Chopin )
(ピアノ)小山実稚恵
〜
開始より00分頃
〜
〜
配信終了 2024/05/15 13:45
(すでに配信終了してます)
番組情報
Google検索 URL>
https://www.google.co.jp/search?tbm=vid&hl=ja&source=hp&biw=&bih=&q=ショパン+雨だれ
Bing検索 URL> https://www.bing.com/videos/search?q=Fryderyk_Franciszek_Chopin+Op_28_15
ショパン「雨だれ」: Op. 28-15
→ 前奏曲 (ショパン) :Op.28 / Op.45 / Op.なし[ 前奏曲変イ長調(遺作) ]
Wikipedia JA(日本版) URL> https://ja.wikipedia.org/wiki/前奏曲_(ショパン)
〜
フレデリック・ショパン作曲の前奏曲(ぜんそうきょく、Prélude)は、ピアノのための作品。24曲の前奏曲から成る曲集と独立曲2曲の、計26曲である。
…
【概要】
ショパンの前奏曲は以下の26曲である。
・24の前奏曲作品28 24 Préludes
・前奏曲嬰ハ短調作品45 Prélude
・前奏曲変イ長調(遺作)Prélude
いずれも非常に短い小品である。ここでいう前奏曲とは、何かの前奏ではなく、前奏曲風の作品、または、J.S.バッハの平均律クラヴィーア曲集にある前奏曲(第1巻、第2巻ともに前奏曲とフーガ(遁走曲)の一対で24の長短調すべてに対応する48曲が含まれる)のような作品、というような意味である。前奏曲は形式にとらわれない自由な転調、劇的な展開を見せバッハの時代には革命的な内容であった。また24の調を使用するというのも前例のないことであり、ショパンが前奏曲と銘打ったのは作曲者への敬意だけでなくその革新的な内容に挑もうという意図があったものといえる。
…
【24の前奏曲作品28】
《》第1番 ハ長調
《》第2番 イ短調
《》第3番 ト長調
《》第4番 ホ短調
《》第5番 ニ長調
《》第6番 ロ短調
《》第7番 イ長調
《》第8番 嬰ヘ短調
《》第9番 ホ長調
《》第10番 嬰ハ短調
《》第11番 ロ長調
《》第12番 嬰ト短調
《》第13番 嬰ヘ長調
《》第14番 変ホ短調
《》第15番 変ニ長調 :「雨だれの前奏曲」
《》第16番 変ロ短調
《》第17番 変イ長調
《》第18番 ヘ短調
《》第19番 変ホ長調
《》第20番ハ短調
《》第21番 変ロ長調
《》第22番 ト短調
《》第23番 ヘ長調
《》第24番 ニ短調
…
【】前奏曲嬰ハ短調作品45
1841年8〜9月に作曲。エリザベート・チェルニシェフ公爵夫人に献呈。完成直後にウィーンの出版社から、ベートーヴェン記念碑建設基金募集のために企画した「ベートーヴェン記念アルバム」に掲載する作品を依頼され、最初ショパンはポロネーズ第5番を提案したが、作品が長大すぎたことから結局この前奏曲が選ばれた。ソステヌート、2分の2拍子。冒頭から主題が提示され、転調が繰り返される。ほぼ全ての調に転調するが主題を変えることはない。末尾に半音階進行のカデンツァが置かれ、主題を繰り返した動機のコーダで締めくくられる。自由な形式に満ちている作品である。音楽学者のジャン=ジャック・エーゲルディンゲルは、この作品とベートーヴェンの《月光ソナタ》との類似性を指摘している。
…
【前奏曲変イ長調(遺作)】
リストの友人であるジュネーヴのピアニスト、ピエール・ウォルフに献呈された。
この曲の自筆譜は長い間個人の所蔵であったため出版されず、20世紀に入ってから存在が知られるようになり、1918年に出版された。自筆譜には1834年7月10日という日付が入っている。この自筆譜には「前奏曲」とは記されていないが、構成や曲想から前奏曲であろうとされている。
プレスト・コン・レジエレッツァ、4分の2拍子。三部形式で非常に短い。アルペジオが両手で奏でられる。発想記号通りの軽やかな小品。
…
〜[上記Wikipediaより抜粋。]
前奏曲
Preludes_(Chopin)
Wikipedia EN (英語版) URL> https://en.m.wikipedia.org/wiki/Preludes_(Chopin)
〜
Frédéric Chopin wrote a number of preludes for piano solo. His cycle of 24 Preludes, Op. 28, covers all major and minor keys. In addition, Chopin wrote three other preludes: a prelude in C♯ minor, Op. 45; a piece in A♭ major from 1834; and an unfinished piece in E♭ minor. These are sometimes referred to as Nos. 25, 26, and 27, respectively
…
【24 Preludes, Op. 28】
Chopin's 24 Preludes, Op. 28, are a set of short pieces for the piano, one in each of the twenty-four keys, originally published in 1839.
…
【Descriptions】
No. ( Tempo marking ) <Key> [ Description ] Notes
1 ( Agitato ) < C major > [ The opening prelude is unified by a triplet sixteenth-note figuration as the hands run over the keys. ]
2 ( Lento ) < A minor > [ A slow melody over a fixed accompaniment of four-note chords played two eighth notes at a time. ]
3 ( Vivace ) < G major > [ Has a running sixteenth-note bass ostinato throughout. ]
4 ( Largo ) < E minor > [ This piece was played at the composer's funeral on organ. It consists of a slow melody in the right hand that prolongs tonic resolution and repeated block chords in the left hand that descend chromatically. ]
5 ( Molto allegro ) < D major > { Contains exuberant ostinati. ]
6 ( Lento assai ) < B minor > [ This prelude was played at Chopin's funeral on organ. Its melancholy melody is primarily given to the left hand. ]
7 ( Andantino ) < A major > [ In the style of a mazurka. ] Used by Federico Mompou for his Variations on a Theme of Chopin, and by Zygmunt Noskowski for Z życia narodu: Obrazy fantazyjne na tle Preludium a Major Fryderyka Chopina.
8 ( Molto agitato ) < F♯ minor > [ A virtuosic prelude, featuring polyrhythms, continuous thirty-second-note figurations in the right hand, and triplet sixteenth notes (alternating with eighth notes) in the left hand. ]
9 ( Largo ) < E major > [ Harmonically dense with a low "plodding" bass line. This is the shortest of the preludes with just 12 bars. ]
10 ( Molto allegro ) < C♯ minor > [ Short and light, with alternating triplet and non-triplet sixteenth notes in the right hand, over arpeggiated chords in the left. ]
11 ( Vivace ) < B major > [ In 6/ 8 time, a brisk prelude with continuous eighth notes. ]
12 ( Presto ) < G♯ minor > [ Presents a technical challenge with its rapid hold-and-release of eighth notes against quarter notes in the right hand, involving chromatic movement. ]
13 ( Lento ) < F♯ major > [ A lengthy prelude featuring an A–B–A structure with continuous eighth-note movement in the left hand and chords and a nocturne-like melody in the right. ]
14 ( Allegro ) < E♭ minor > [ Recalls No. 1 in its brevity and textural uniformity. Recalls the fourth movement of Chopin's second sonata with its brevity and rapid chords with only a rest at the end of the prelude. }
15 ( Sostenuto ) < D♭ major > [ The main melody is repeated three times; the melody in the B section, is much more dark and dramatic. The key signature switches between D♭ major and C♯ minor and an A♭/G♯ sounds throughout the prelude. ] The longest and one of the best known of the twenty-four. Usually called "Raindrop Prelude".
16 ( Presto con fuoco ) < B♭ minor > [ Starts with six heavily accented chords before progressing to a virtuosic impromptu-like passage. ] Vladimir de Pachmann said of it, "The sixteenth is my great favorite! It is le plus grand tour de force in Chopin. It is the most difficult of all the preludes technically, possibly excepting the nineteenth. In this case, presto is not enough. It should be played prestissimo, or, better still, vivacissimo."
17 ( Allegretto ) < A♭ major > [ At 90 measures long, this is one of the longer preludes and challenges the pianist with many hand crossing over maneuvers. In the middle section of the keyboard, the rhythmic 6/8 chords will be played by both thumbs and care must be taken to ensure a legato and singing melody during these crossovers. ] Chopin himself, normally not given to composing with particular images in mind, told his pupil Mme. Dubois that the prelude is based on the sound of an old clock which strikes the eleventh hour, and just as the clock does not alter the volume of its chimes, so too should the eleven bass notes towards the end be played without diminuendo. This instruction has been widely disregarded by pianists. The favorite of Clara and Robert Schumann. Mendelssohn wrote of it, "I love it! I cannot tell you how much or why; except perhaps that it is something which I could never at all have written."
18 ( Molto allegro ) < F minor > [ Technical challenges lie chiefly in the irregular timing of the three runs, each faster than its predecessor, played simultaneously by each hand one octave apart. A fortissimo five-octave arpeggio echoes downward into the depths of the bass registers, where the final struggle takes place and culminates with the double-fortissimo chord finale. ]
19 ( Vivace ) < E♭ major > [ A virtuosic prelude, consists of widely spaced, continuous triplet eighth-note movement in both hands that stretch up to fourteen notes. ]
20 ( Largo ) < C minor> [ Often called the "Chord" prelude. Brief, with large slow quarter-note chords in the right hand predominating, against quarter-note octaves in the left. It was originally written in two sections of four measures, although Chopin later added a repeat of the last four measures at a softer level, with an expressive swell before the final cadence. ] Used as a theme for variations by Ferruccio Busoni, and later, without the repeated bars, by Sergei Rachmaninoff in his Variations on a Theme of Chopin, a set of 22 variations in a wide range of keys, tempos and lengths.
21 ( Cantabile ) < B♭ major > [ While the right hand sings a simple melody, the left plays continuous doubled eighth notes characterized by chromatic movement, including chromatic nonharmonic tones, taken up by the right hand also in the latter half of the piece. ]
22 ( Molto agitato ) < G minor > [ In 6/8 time, it begins with a characteristic dotted rhythm with octaves in the left hand (eighth, dotted eighth, and sixteenth notes) that Scriabin was later to adopt in his early Chopin-esque preludes. ]
23 ( Moderato ) < F major > [ A melodic left hand, ornamented with trills, and supported by running sixteenth notes throughout in the right. ]
24 ( Allegro appassionato ) < D minor > [ Opens with a thundering five-note pattern in the left hand. Throughout the piece, the left hand continues this pattern as the right hand melody is punctuated by trills, scales (including a rapid descending chromatic scale in thirds), and arpeggios. The piece closes with three booming unaccompanied low Ds on the piano. The piece is used at the conclusion of a reconstructed film about the 1944 Warsaw Uprising at the Warsaw Uprising Museum. ]
…
【Comparisons】
Chopin's Op. 28 preludes have been compared to Johann Sebastian Bach's preludes in The Well-Tempered Clavier. However, each of Bach's preludes leads to a fugue in the same key, and Bach's pieces are arranged, in each of the work's two volumes, in ascending chromatic order (with major preceding parallel minor), while Chopin's are arranged in a circle of fifths (with major preceding relative minor). Chopin is known to have studied Bach's music, although he is not known to have performed it publicly.
Harold C. Schonberg, in The Great Pianists, writes: "It also is hard to escape the notion that Chopin was very familiar with Hummel's now-forgotten Op. 67, composed in 1815 – a set of twenty-four preludes in all major and minor keys, starting with C major." As Schonberg says: "the openings of the Hummel A minor and Chopin E minor concertos are too close to be coincidental." The dedicatee of Chopin's set, Joseph Christoph Kessler, also used the circle of fifths in his 24 Études, Op. 20, which were dedicated to Hummel.
…
【Chopin's other preludes】
《》Prelude No. 25 (Op. 45)
The Prelude in C♯ minor, Op. 45 (sometimes listed as Prelude No. 25), was composed in 1841. It was dedicated to Princess E. Czernicheff (Elisaweta Tschernyschewa), and contains widely extending basses and highly expressive and effective chromatic modulations over a rather uniform thematic basis.
…
《》Prelude No. 26
The untitled Presto con leggierezza in A♭ major was composed in 1834 as a gift for Pierre Wolff and published in Geneva in 1918. Sometimes known as Prelude No. 26, the piece is very short and generally bright in tone.
…
《》Prelude (No. 27)
A further prelude exists in E♭ minor and has been subtitled "Devil's Trill" by Jeffrey Kallberg, a professor of music history at the University of Pennsylvania. Kallberg gave it this nickname for its similarities to Giuseppe Tartini's violin sonata known as The Devil's Trill, Tartini being a likely influence on Chopin. The original signature was hastily scrawled (more so than usual of Chopin's original manuscripts).
Chopin left this piece uncompleted and seems to have discarded it; while he worked on it during his stay on Majorca, the E♭ minor prelude that ultimately formed part of the Op. 28 set is an unrelated piece. Kallberg's realisation of the prelude from Chopin's almost illegible sketches goes no further than where Chopin left off. The piece had its first public performance in July 2002 at the Newport Music Festival in Newport, Rhode Island, with the pianist Alain Jacquon.
…
〜[Excerpt from above Wikipedia.]
〜[上記Wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]
〜
フレデリック・ショパンはピアノ独奏のための前奏曲を数多く書いた。 24の前奏曲からなる作品28は、すべての長調と短調を網羅している。 ハ短調の前奏曲作品45、1834年の変イ長調の曲、未完の変ホ短調の曲である。 これらはそれぞれ第25番、第26番、第27番と呼ばれることもある。
…
【24の前奏曲 作品28】
ショパンの『24の前奏曲』作品28は、ピアノのための小品集で、24の調からそれぞれ1曲ずつ、1839年に出版された。
…
【解説】
番号 ( テンポ記号 ) <キー> [ 説明 ] 備考
1 ( Agitato ) < ハ長調 > [ 冒頭の前奏曲は、3連符の16分音符のフィギュレーションによって統一されている。 ]
2 ( レント ) < イ短調 > [ 8分音符を2つずつ弾く4分音符の和音の固定伴奏の上で、ゆっくりとした旋律が奏される。 ]
3 ( Vivace ) < ト長調 > [ 全体に16分音符のバス・オスティナートが走る。]
4 ( Largo ) < ホ短調 > [ この曲は作曲者の葬儀でオルガンで演奏された。トニックの解決を長引かせる右手のゆったりとした旋律と、半音階的に下降する左手の反復するブロック和音からなる。 ]
5 ( Molto allegro ) < ニ長調 > { 豪快なオスティナートを含む。 }
6 ( Lento assai ) < ロ短調 > [ ショパンの葬儀でオルガンで演奏された前奏曲。 哀愁を帯びた旋律は主に左手に与えられている。 ]
7 ( Andantino ) < イ長調 > [ マズルカ風 ] フェデリコ・モンポウが「ショパンの主題による変奏曲」で、ジグムント・ノスコフスキが「Z życia narodu」で使用: ショパンの葬儀でオルガンで演奏された前奏曲。
8 ( Molto agitato ) < ヘ短調 > [ ポリリズム、右手の30秒音符の連続、左手の16分音符の3連符(8分音符と交互)が特徴的なヴィルトゥオーゾ的前奏曲。 ]
9 ( Largo ) < ホ長調 > [ 和声的に濃密で、低音の "なだらかな "ベースラインがある。 前奏曲の中では最も短く、わずか12小節である。 ]
10 ( Molto allegro ) < ハ♯短調 > [ 左手のアルペジオ和音に右手の3連符と3連符以外の16分音符が交互に現れる、短く軽快な曲。 ]
11 ( Vivace ) < ロ長調 > [ 6/8拍子で、8分音符が連続する爽やかな前奏曲 ]。
12 ( Presto ) < G♯ minor > [ 右手の4分音符に対する8分音符の急速なホールド・アンド・リリースで、半音階的な動きを伴う技巧的な挑戦を提示する。 ]
13 ( Lento ) < ヘ長調 > [ A-B-Aの構成で、左手は8分音符の連続的な動き、右手は和音とノクターンのような旋律を特徴とする長い前奏曲。 ]
14 ( Allegro ) < 変ホ短調 > [ 簡潔さとテクスチュアの統一性において第1番を想起させる。 ショパンの第2ソナタの第4楽章を思い起こさせるような、前奏の最後に休符があるだけの簡潔さと急速な和音。 ]
15 ( Sostenuto ) < 変ニ長調 > [ 主旋律が3度繰り返される。 調号は変ニ長調とハ短調の間で切り替わり、前奏曲全体を通して変イ長調とハ短調の響きがある。 ] 24曲の中で最も長く、最もよく知られた曲のひとつ。 通常 "Raindrop Prelude "と呼ばれる。
16 ( Presto con fuoco ) < 変ロ短調 > [ 重くアクセントのついた6つの和音で始まり、ヴィルトゥオーゾ的な即興的なパッセージへと進む。 ] ヴラディミール・ド・パッハマンはこの曲について、「第16番は私の大のお気に入りだ! ショパンの中で最も偉大な力作である。 おそらく第19番を除いて、すべての前奏曲の中で技術的に最も難しい。 この場合、プレストだけでは不十分です。 この曲はプレスティッシモで弾くべきだ。
17 ( Allegretto ) < 変イ長調 > [ 90小節と長い前奏曲のひとつであり、ピアニストは多くの手の交差操作に挑戦する。 鍵盤の中間部では、リズミカルな8分の6拍子の和音を両手の親指で弾くことになるが、この掛け合いではレガートと歌うような旋律を確保するよう注意しなければならない。 ] ショパン自身は、普段は特定のイメージを持って作曲することはなかったが、弟子のデュボワ女史に、この前奏曲は11時を告げる古時計の音を基にしており、時計がチャイムの音量を変えないように、終盤の11の低音もディミヌエンドせずに弾くように、と語っている。この指示は、ピアニストによって広く無視されてきた。
クララとロベルト・シューマンのお気に入り。 メンデルスゾーンはこの曲についてこう書いている! どの程度か、なぜかは言えないが、おそらく私がまったく書けなかったものであることを除いては。"
18 ( Molto allegro ) < ヘ短調 > [ 技術的な課題は、主に3つのランの不規則なタイミングにある。 フォルティッシモの5オクターヴのアルペジオが低音域の奥深くまで響き、そこで最後の格闘が行われ、ダブル・フォルティッシモの和音によるフィナーレで最高潮に達する。 ]
19 ( Vivace ) < 変ホ長調 > [ ヴィルトゥオーゾ的な前奏曲で、両手の8分音符の3連符の動きが広い間隔で連続し、14音まで伸びる。 ]
20 ( Largo ) < ハ短調 > [ 「和音」の前奏曲と呼ばれることが多い。 左手の4分音符のオクターヴに対して、右手の大きく緩やかな4分音符の和音が支配的な短い曲。 元々は4小節の2つのセクションで書かれていたが、後にショパンは最後の4小節をより柔らかいレベルで繰り返し、最後のカデンツの前に表情豊かなうねりを加えた。 ] ブゾーニ(Ferruccio Busoni)の変奏曲の主題として使われ、その後、セルゲイ・ラフマニノフ(Sergei Rachmaninoff)の『ショパンの主題による変奏曲』では、繰り返しの小節を除いて、さまざまな調性、テンポ、長さの22の変奏曲が収められている。
21 ( Cantabile ) < 変ロ長調 > [ 右手が単純な旋律を歌う間、左手は半音階的な動きを特徴とする連続的な2倍8分音符を弾く。 ]
22 ( Molto agitato ) < ト短調 > [ 8分の6拍子で、左手のオクターヴ(8分音符、付点8分音符、16分音符)による特徴的な付点リズムで始まる。 ]
23 ( Moderato ) < ヘ長調 > [ 旋律的な左手はトリルで装飾され、右手は16分音符でサポートされる。 ]
24 ( Allegro appassionato ) < ニ短調 > [ 左手の雷鳴のような5音パターンで始まる。 曲全体を通して、左手はこのパターンを続け、右手の旋律はトリル、音階(3分の3拍子の急速な下降半音階を含む)、アルペジオによって刻まれる。 この曲は、ピアノの3つの無伴奏の低音Dで締めくくられる。 この曲は、ワルシャワ蜂起博物館で1944年のワルシャワ蜂起の再現フィルムの最後に使われている。 ]
…
【比較】
ショパンの作品28の前奏曲は、ヨハン・セバスティアン・バッハの『平均律クラヴィーア曲集』の前奏曲と比較されてきた。 しかし、バッハの前奏曲はそれぞれ同じ調のフーガにつながり、バッハの曲は全2巻のそれぞれにおいて、半音階の昇順(長調が平行短調に先行する)に配置されているのに対し、ショパンの曲は5度圏(長調が相対短調に先行する)に配置されている。 ショパンはバッハの曲を研究していたことは知られているが、公に演奏したことは知られていない。
ハロルド・C・ションベルグは『偉大なピアニストたち』の中で、"ショパンが1815年に作曲された、今では忘れられたフンメルの作品67-ハ長調から始まるすべての長調と短調による24の前奏曲のセット-に非常に親しんでいたという考えも捨てがたい "と書いている。 ショパンのセットの献呈者であるヨーゼフ・クリストフ・ケスラーは、フンメルに献呈された24のエチュード作品20でも5度の輪を用いている。
…
【ショパンのその他の前奏曲】
《》前奏曲第25番(作品45)
前奏曲ハ♯短調作品45(前奏曲第25番と記載されることもある)は1841年に作曲された。 この曲はE.ツェルニヒェフ王女(Elisaweta Tschernyschewa)に献呈されたもので、広く伸びる低音と、非常に表現的で効果的な半音階的転調を含み、かなり統一された主題に基づいている。
…
《》前奏曲第26番
タイトルのない変イ長調のプレスト・コン・レッジェレッツァは、1834年にピエール・ヴォルフへの贈り物として作曲され、1918年にジュネーヴで出版された。 前奏曲第26番として知られることもあるこの曲は、非常に短く、全体的に明るい曲調である。
…
《》前奏曲第27番
変ホ短調のこの前奏曲は、ペンシルバニア大学の音楽史教授ジェフリー・コールバーグによって「悪魔のトリル」という副題がつけられている。 ジュゼッペ・タルティーニのヴァイオリン・ソナタ『悪魔のトリル』に似ていることから、このニックネームが付けられた。 原曲の署名は急いで書き込まれたものである(ショパンのオリジナル手稿の中では普通より多い)。
ショパンはこの曲を未完成のまま捨て去ったようで、マヨルカ島滞在中にこの曲に取り組んでいたが、最終的に作品28のセットの一部となった変ホ短調の前奏曲は、それとは無関係の曲である。 ショパンのほとんど判読不能なスケッチから前奏曲を実現したコールバーグは、ショパンが書き残したところから先には進まない。 この曲は2002年7月、ロードアイランド州ニューポートで開催されたニューポート音楽祭で、ピアニストのアラン・ジャコンと初公演された。
…
〜
ショパン
Fryderyk Franciszek Chopin
Wikipedia PL (ポーランド版) URL> https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Fryderyk_Franciszek_Chopin
ショパン作品リスト・Opus_Number順
Wikipedia EN (英語版) URL> https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_compositions_by_Frédéric_Chopin_by_opus_number
〜
〜〜
〜〜〜
〜〜〜〜
〜〜〜〜
〜〜〜
〜〜
〜