統計学習を学びちう1✌️
deeplにて翻訳
イベント関連脳電位が示す新生児の統計的言語学習
概要
背景
統計的学習は、音声言語の迅速な獲得の基礎となる基本的な前提条件の一つの候補である。生後8カ月の乳児は、流暢な音声を明瞭な単語に分割するために、この形式の学習を行う。出生時の統計的学習能力を検証するために、寝ている新生児に、単語の境界を示す統計的な手がかりを含む音節の流れを聞かせて、事象関連脳反応を記録した。
結果
睡眠中の新生児は、音声入力の統計的特性を自動的に抽出し、その結果、形態素の手がかりを含まない音節の連続した流れの中で、単語の境界を検出することができるという証拠を発見した。新生児の脳は、擬声語の中での音節の位置に応じて、音節特有の事象関連脳反応を示すことがわかった。
結論
これらの結果は、新生児が異なる音節間の共起の遷移確率や頻度を効率的に学習することで、単語の境界を検出し、流暢な自然音声から単一の単語を分離することができることを示している。音声から統計的構造を採用する能力は、言語習得の最も初期の前提条件の1つとして基本的な役割を果たしていると考えられる。
Statistical language learning in neonates revealed by event-related brain potentialsTuomas Teinonen et al. BMC Neurosci. 2009.
Abstract
Background: Statistical learning is a candidate for one of the basic prerequisites underlying the expeditious acquisition of spoken language. Infants from 8 months of age exhibit this form of learning to segment fluent speech into distinct words. To test the statistical learning skills at birth, we recorded event-related brain responses of sleeping neonates while they were listening to a stream of syllables containing statistical cues to word boundaries.
Results: We found evidence that sleeping neonates are able to automatically extract statistical properties of the speech input and thus detect the word boundaries in a continuous stream of syllables containing no morphological cues. Syllable-specific event-related brain responses found in two separate studies demonstrated that the neonatal brain treated the syllables differently according to their position within pseudowords.
Conclusion: These results demonstrate that neonates can efficiently learn transitional probabilities or frequencies of co-occurrence between different syllables, enabling them to detect word boundaries and in this way isolate single words out of fluent natural speech. The ability to adopt statistical structures from speech may play a fundamental role as one of the earliest prerequisites of language acquisition.